Del : SMS
Berlingske Business

Kanon ledelse

pix-claus-skovhus
Foto:

Det er blevet mode at kanonisere danske bedrifter, historiske begivenheder og kulturelle højdepunkter. Målet er at styrke de danske værdier. I begyndelsen var kanon-projekterne udskældte, og danskerne var skeptiske over for værdi­fokuseringen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Men kanonerne er mere end en national­romantisk hyldest af danske værdier. De er et forsøg på at pege på samfundsrelevante, historiske begivenheder og fænomener, som alle kan læse om og tage ved lære af. Det er klassificeret inspiration på højt niveau.

I dag er kanonbegrebet en integreret del af undervisningen. Ingen behøver at være enige. Men det vigtige er, at alle kan forholde sig til de udvalgte, drage egne konklusioner og dermed løfte diskussionen op på et højere niveau.

Det er befriende, at kanonbegrebet overføres til god ledelse.

Fem ledelseseksperter har udvalgt de 12 bedste ledelsesbedrifter ud af flere hundrede kandidater. I dette nummer af Berligske Nyhedsmagasin uddrages læren af ’Den store ledelseskanon’.

Nyskabende

Fælles for de udvalgte er, at de repræsenterer en succes, der har været nyskabende og bygger på vedvarende og vedholdende ledelsesindsats.

Ledelseskanonen er en gave til debatten om god ledelse, og for mange af os, der har læst diverse ledelsesfilosofier gennem tiden, bygger ledelseskanonen på konkrete succeshistorier og ikke på abstrakte modeller.

Beskrivelsen af de udvalgte giver os et unikt indblik i succeshistorierne, og selv om vi kender de succesrige virksomheder som A.P. Møller – Mærsk, Novo, ISS, Lego og Jysk med flere, får vi med ’Ledelseskanonen’ indsigt i en række fællestræk, som ikke kun har historisk værdi, men som vil kunne styrke os i forståelse af god ledelse og ikke mindst gøre os til bedre ledere i fremtiden.

En overraskende lære af ledelseskanonen er, at dansk succes ikke bygger på egne opfindelser, men på evnen til at anvende andres ideer. Evnen til at forfine en ide rejser et helt grundlæggende spørgsmål, om Danmark har det rette fokus, når det drejer sig om at udvikle den danske virksomhedskultur.

I den danske innovationsdebat handler det om at fokusere på forskning for at finde lige nøjagtig den ide, som Danmark kan leve af i fremtiden.

Kernen er, at Danmarks forskningsbudget ikke fylder meget i et internationalt perspektiv. Vi vil altid være bagud på stenhård valuta.

I søgen efter dansk succes, er det nødvendigt at fokusere på lige akkurat det, som kan gøre en forskel. Eller som Mads Øvlisen siger: ”Medarbejdernes evne til at lære, til at forandre sig selv og til at forandre forretningen hurtigere end konkurrenterne er den eneste varige konkurrencefordel, nogen virksomhed har.”

Ifølge ledelseskanonen er det ikke evnen til at skabe den geniale opfindelse, der har skabt de største ledelsesbedrifter, men evnen til at udnytte det geniale.

I Skandinavien har vi som følge af vores kulturelle og demokratiske baggrund en lav barriere mellem dem, der styrer, og dem, der bliver styret.

I stedet for at diktere til en uforstående flok medarbejdere har de stærkeste ledere i Danmark opfordret medarbejderne til at bruge hinanden og samarbejde for at nå det fælles mål. Eller som Mærsk Mc-Kinney Møller har sagt det: ”Vis opfindsomhed og gør forslag! Kun ved nytænkning og stadig tilgang af nye aktiviteter undgås stilstand, som i vor tid er ensbetydende med tilbagegang.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere