Del : SMS
Berlingske Business

Kampen om talenterne i Kina

Unge kinesere i Mærsks logistikcenter i Chengdu.
Damco Mærsk's logistik nye kontor i Chengdu. Foto:

Nu kæmper danske virksomheder ikke kun mod Coca-Cola, Volkswagen og Apple, når de skal ansætte talentfulde medarbejdere til deres aktiviteter i Kina. De højtuddannede kinesere har fået smag for landets eget erhvervsliv.

Artiklen fortsætter under annoncen

Færre unge kinesere ønsker en karriere i en vestlig virksomhed. Den stærke økonomiske udvikling i Kina betyder, at talenterne i højere grad vælger at blive hjemme end at søge ud.

Kampen om talenter raser ikke kun i Danmark og den vestlige verden. I Kina haler de kinesiske virksomheder ind på de store vestlige multinationale firmaer. Det er ikke længere ønskedrømmen for en ung veluddannet kineser at få en karriere i vestlige rammer.

Analyse- og konsulentorganisationen The Corporate Executive Board har undersøgt holdningerne blandt mere end 300.000 ansatte og jobansøgere i Kina siden 2006.

I 2007 ønskede 41 procent af de veluddannede kinesere at arbejde for et vestligt multinationalt firma. Kun ni procent prioriterede det højest, at arbejdsgiveren var en kinesisk virksomhed. En forskel på 32 procent.

Men tre år efter er situationen ændret. De vestlige virksomheder har stadig førertrøjen på – 44 procent af de veluddannede kinesere ønsker en vestlig karriere. Til gengæld foretrækker 28 procent nu en kinesisk arbejdsgiver.

Den tendens kan bestyrelsesformanden for Danfoss’ kinesiske aktiviteter, Mogens Terp Paulsen, bekræfte:

"Vi oplever, at flere og flere vestlige virksomheder flytter produktudviklingen til Kina. Det er ganske enkelt her, frontlinje-teknologi i stigende omfang udvikles. Selv om der er sket en indsnævring mellem talenternes interesser for kinesiske og multinationale virksomheder, så udvikler de vestlige virksomheder stadig de mest avancerede produkter."

Skiftet fra USA til Kina

Gabet mellem Vesten og Kina er blevet markant mindre. Det overrasker ikke Jørgen Ørstrøm Møller, der med sin udkigspost i Singapore kan bekræfte denne tendens. Han har haft en lang karriere som dansk diplomat i flere lande og er i dag bl.a. adjungeret professor ved CBS i København og Singapore Management University.

"Det er først og fremmest det økonomiske og teknologiske skifte fra USA til Kina, som vi ser nu. Et amerikansk universitet har netop gennemført en undersøgelse, der viste, at for 5-10 år siden ønskede 80 procent af de kinesiske og indiske studenter at blive i USA efter endt uddannelse. I dag er tallet ti procent."

Læs mere om konsekvenserne af den globale talentkrig i Berlingske Nyhedsmagasin 20. april

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere