Del : SMS
Berlingske Business

Kähler på frierfødder

04BUSPix-bagside-Franz-1749.jpg
Kähler Keramiks redningsmand, Frantz Longhi, med en af virksomhedens karakteristiske stribede vaser i hånden. Arkivfoto: Martin Dam Kristensen.

Ejeren af keramikvirksomheden Kähler, Frantz Longhi, søger en partner, som han sammen med kan sætte skub i Kählers internationale ekspansion.

Artiklen fortsætter under annoncen

62-årige Frantz Longhi er på datingfærd – altså ikke personligt, men for et af sine hjertebørn, keramikvirksomheden Kähler, som han overtog bedaget, forpjukset og konkursramt i 2008. Det var godt for Kähler med de runde vaseformer at komme ind i Frantz Longhis favn.

Hun fik sin anden ungdom, og ud af favntaget kom der mange vaser, kopper og skåle. Alle sællerter.

Arkitekten fra Aarhus havde nemlig blik for Kählers seværdigheder og reddede dermed et stykke dansk keramik- og designhistorie fra glemslen.

04BUSPix-Franz-side-8-17514.jpg

Men nu er han på jagt efter en attraktiv pengestærk investor, der har en stor pengepung og viden om, hvordan man ter sig ude i den store verden. Kähler skal gøres global, og det koster mange penge.

Ud over at investoren får del i Kählers attraktioner, skal den også svinge sammen med den hidtidige eneejer. Han er som sagt en erfaren herre, der har rundet lidt mere end seks årtier. Han er født i Aarhus, hvor han har uddannet sig til arkitekt. Anerne tæller kendte italienske arkitekter, der var med til at bygge Vatikanet.

Faktisk troede han, at han en dag skulle være den nye Jørn Utzon, men dengang var det ikke in som i dag at tegne bygninger, så i stedet blev han planlægningsarkitetkt og etablerede tidligt sin egen konsulentvirksomhed med speciale i bæredygtig energiplanlægning. Faktisk skulle man mene, at Frantz Longhi havde nok at gøre med sit selskab Danish Management Group, men Kählers konkurs bar ved til en gammel drøm om at udleve sin passion for design og æstetik. Konsulentvirksomheden, der i mange år havde leveret stabile millionoverskud, gjorde det muligt.

Plejer er død

Godt nok var Kähler-tallene ikke nagelfaste, og hans kendskab til branchen var til at overse. Men han bød, og dagen efter var han en del støbeforme rigere. Han vidste ikke, om han skulle grine eller græde over investeringen, som han tidligere koket har kaldt en hobby.

Investeringen satte i hvert fald gang i Frantz Longhis iværksættertanker. Under en cykeltur i Aarhus så han et tomt lokale og fik ideen til at åbne en butik, der udelukkende solgte Kählers produkter. Mere erfarne i branchen advarede. Det havde ingen brands gjort uden at sætte mange penge til.

Pressefoto: Kähler

Han begyndte også at åbne restauranter med samme begrænsede indsigt. Dog kan resultaterne her ikke måle sig med keramikkens ditto, men det giver dog samstemmende et billede af en mand, der ikke er bøjet af »sådan plejer man at gøre«.

Virkelysten har han tidligere beskrevet på følgende vis:

»Messi og Ronaldo har penge nok. De har scoret en masse mål og opnået berømmelse. Men de læner sig ikke tilbage og laver ingenting. De bliver ved med at træne hårdt og spille fodbold, for det er det, de elsker. Sådan er det med mit arbejde. Drivkraften er ikke en dag at kunne læne mig tilbage. Drivkraften er at få nye ting til at ske.«

Fristet?

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere