Del : SMS
Berlingske Business

Julefrokosten er også lederens fest

julen 2012 ledelse dimella
Foto:

Fordi man er leder, skal man ikke nødvendigvis være et dydsmønster, som fornægter det sjove.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vi skriver den 2. december, og årets firmajulefrokoster er allerede i fuld gang, og mange flere følger i løbet af de kommende uger.

Det er der intet usædvanligt i. Det er en herlig, tilbagevendende tradition, hvor ledere og medarbejdere kan feste sammen og skabe gode relationer på tværs af afdelinger og hierarki og ikke mindst fejre et veloverstået arbejdsår.

At julefrokosten er en tilbagevendende tradition, ligesom alle de andre ting, der hører julen til, kan og skal vi ikke ændre ved.

Julehandelen ventes at blive en smule bedre end i 2011

Men der er efterhånden kommet en anden tradition, som virkelig har bidt sig fast, og som jeg mener, vi bør ændre ved. Nemlig det, at der år efter år åbenbart skal sættes fokus på, om ledelsen nu også skal deltage i julefrokosten, og hvis den deltager, hvornår lederne skal gå hjem, skal de overhovedet drikke alkohol osv.

Den underliggende dagsorden er dels, at ledere ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt til julefrokosten, dels at julefrokosten i nogles øjne kun er en fest for medarbejderne.

Efter min mening er der kommet alt for meget fokus på lederen til julefrokosten, uden at der egentlig er grund til det.

Det er nemlig ikke min fornemmelse, at det står så galt til med moralen og den almene dannelse hos danske ledere, at der er behov for år efter år at sætte fokus på, give gode råd om og løfte pegefingre.

Ledere kan godt finde ud af, hvordan de skal opføre sig, og hvilken rolle og ansvar de har til en julefrokost og for den sags skyld enhver anden fest.

Men hvorfor er det egentlig, at der altid skal være så meget blæst omkring ledere og julefrokoster? Alle interesserer sig for lederens adfærd, for tænk hvis der nu var noget at sætte en finger på efterfølgende.

Men hvem taler om, hvilken adfærd medarbejdere bør have til årets firmafest? Kort sagt: Lad dog ledere og chefer have lov til at komme til julefrokost og hygge sig sammen med kolleger og medarbejdere, uden at det skal ske med en masse formaninger.

Vi ser ikke i samme omfang de samme formaninger, når der skal være sommerfest, teamarrangementer og andre former for selskabelige sammenkomster i arbejdsmæssig sammenhæng, hvor ledere og medarbejdere også fester sammen.

Det er bare blevet en tradition, at julefrokosterne har fået et klistermærke, hvorpå der står: Pas på, din leder kan ikke opføre sig ordentligt – sund fornuft er ude af drift.

Det passer sikkert på nogen – både medarbejdere og ledere – men for hovedparten er jeg sikker på, at de véd, hvad det handler om.

Lederen véd godt, hvornår der skal handles og træffes beslutninger, og véd udmærket, hvornår det er på tide at bryde op og tage hjem.

Ledere er i deres daglige arbejde vant til at have et stort ansvar og optræde fornuftigt og ansvarsfuldt, og det er ikke min erfaring og oplevelse, at de påtager sig en anden rolle til den årlige julefrokost. En leder til julefrokost er en leder på arbejde.

Jeg vil således gerne slå fast, selvfølgelig skal ledere deltage i julefrokosten, og selvfølgelig må ledere gerne indtage alkohol.

Ledere må også gerne slå sig løs på dansegulvet med en god kollega eller indgå i en spændende diskussion om et emne, som optager selskabet.

Ledere er som alle andre medarbejdere, de vil gerne være med til at feste sammen med kolleger og skabe gode relationer.

aktier

Fordi man er leder, er det ikke lig med, at man skal være et dydsmønster og fornægte alt det sjove. Og tro mig: Ingen leder gider sidder i et hjørne og gemme sig af frygt for at blive observeret og konfronteret – og hvilken medarbejder ser i øvrigt op til en kedelig og uinspirerende rollemodel? For eksemplarisk, det er altså for kedeligt! Lederne skal løsne elastikken i håret, kridte danseskoene, hygge sig med medarbejdere og kolleger samt være med til at skabe den gode stemning.

God julefrokost! B

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere