Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Jeg er ikke noget ledertalent

Nogle bliver direktør for en virksomhed som resultat af en karriereplan. Andre bliver det ved et spil af skæbne og tilfældigheder.



Indehaveren

af OJ Elektronik A/S i Sønderborg, Leif Christiansen, hører til den sidste kategori. Da han og en anden leder i 1985

følte sig nødsaget til at tage et opgør med stifteren Olaf Johanssen, hvis typiske iværksætteregenskaber

og idealistiske forhold til at drive virksomhed ikke altid harmonerede med kundeønsker, blev han brutalt kastet ud i at lede

i praksis.



- Jeg fik nærmest et chok over at se mig selv i lederrollen. På forhånd havde jeg ikke tænkt

på, hvem der skulle være direktør. Vi overvejede muligheden for at få en ekstern direktør og havde

også et emne, der dog sprang fra. I stedet prøvede vi selv, siger Leif Christiansen.



Sammen med lagerchefen, der

slet ikke havde lederambitioner, overtog han en virksomhed med en omsætning omkring 20 mio. kr. og godt 30 medarbejdere. Den

snart 40 år gamle virksomhed har specialiseret sig i at fremstille komponenter til styring af komfortvarme og ventilation samt

en række standardkomponenter til andre brancher.



- Vi rebede sejlene og prøvede at satse på et sikre: Gode

kunder i Norge og Sverige, der ville have de produkter, vi kunne lave. De blev således vores primære salgsorganisation,

siger Leif Christiansen.

Hjælp udefra

Uddannet radiomekaniker med en overbygning som elektroniktekniker suppleret

med kurser havde Leif Christiansen ikke den store teoretiske ballast som leder. Derfor hyrede han sidst i 80'erne en konsulent med branchekendskab,

Gustav Lorentsen, der fik til opgave at få mere styr på virksomhedens egen salgsorganisation.



Gustav Lorentsen begyndte

at rydde op i det noget spredte produktprogram, få det kompletteret og finde afsætningsled, der passede bedre til de enkelte

produkter. Samtidig indførte han begreber som strategi og vision, og der blev etableret en ledergruppe.



- De nye begreber

havde hidtil været for kedelige for mig. Jeg skulle helst have noget teknik mellem hænderne. Jeg havde dog fundet ud af,

at det var vigtigt at få gode medarbejdere ind til at drive processerne, siger Leif Christiansen.



Han erkender, at han

ikke selv havde evnerne til at tænke langsigtet og sætte ord på en strategi dengang. De basale værdier var

at være ærlig og pålidelig i forhold til kunderne, som OJ Elektronik gerne ville have et tæt og langt samarbejde

med, og at levere kvalitetsprodukter. Sådan er det stadig. Men nu ved hele OJ-organisationen, at virksomheden skal fordoble sin

omsætning til omkring en kvart mia. kr. i de næste fem år, og i hvilken retning OJ skal udvikle sig i.



- Jeg

føler ikke selv, at jeg har det store ledertalent. I den situation er det vigtigt at sparre med gode medarbejdere i en ledergruppe,

hvor vi skal kunne snakke os frem til, hvad der er godt for firmaet på kort og langt sigt. Det skal vi arbejde med den halve

dag om måneden, hvor vi er samlet. Det kan være lige fra projekter inden for kvalitet og IT, koncepter for medarbejderudviklingssamtaler

til, hvordan vi håndterer den nye barselsorlov ensartet i virksomheden. Og så skal budgettet naturligvis præsenteres

og godkendes i det forum, siger Leif Christiansen.

Masser af råderum

Den 55-årige leder er ikke de store armbevægelsers

mand. Hans diskrete lederstil lægger op til teamwork, og det eksisterer ikke kun af navn.



- Når jeg har fået

tillid til folk, så uddelegerer jeg fuldt og helt, og så får de alt det råderum, de vil have. Uddelegering

er for mig med til at højne kvaliteten, og det er gennemført helt ud til de selvstyrende grupper i produktionen, som

vi etablerede for tre år siden. Alle i gruppen kender deres rolle og ansvar. Alt skal være rationelt, og vi skal tjene

penge, så det er bestemt frihed under ansvar, siger Leif Christiansen.



Da Gustav Lorentsen, der siden blev salgschef i

virksomheden og stadig er en vigtig medarbejder, kom til, var OJ mere en håndværksvirksomhed, hvor alle beslutninger passerede

Leif Christiansens bord. Ikke fordi han ikke troede på sine medarbejdere, mere fordi kulturen havde det bedst med, at man spurgte

chefen.



Drevet af ledergruppen har OJ Elektronik nu nøgletal på alle områder, og det amerikanske ledelsesværktøj,

balanced scoreboard, der sætter fokus på de hårde og bløde værdier i virksomhedens udvikling, er indført.

Hver enkelt afdeling har sin egen scoretavle, der sikrer retningen.



- Det er først i den nye strategiplan, vi har fokuseret

på vækst. Eksterne konsulenter hjalp os til at se de enorme muligheder, vi havde, hvis vi satsede helhjertet. Vi har haft

det med at få ansat nye medarbejdere for sent og først, når stablerne lå op til ørerne på folk.

Det har i perioder bremset vores vækst. Inden for det seneste år er vi begyndt at ansætte folk noget før.

Det fordrer is i maven, for det er lettere at ansætte, når markedet og indtjeningen allerede er der, siger Leif Christiansen.











De

rigtige medarbejdere

De seneste par år er der ansat nye nøglemedarbejdere i alle afdelinger, mange af dem i nyoprettede

stillinger, alt sammen for at matche en virksomhed med 130 medarbejdere i vækst.



- Det er vigtigt at få ansat den

rigtige medarbejder første gang. Lykkes det ikke, koster det både spildte penge til oplæring og forsinkelser i udviklingsplanerne.

Vi gør nu meget for at analysere, hvad vi har brug for, så vi får de rigtige ind. Vi har i flere år samarbejdet

med Mercuri Urval og har ikke egne Human Resource-medarbejdere i firmaet. Den alliance er nu styrket, så Mercuri Urval stiller

faste medarbejdere til rådighed, som kan det med at se igennem folk ved ansættelser, så vi er sikre på at få

de rette, siger Leif Christiansen.



Indtil for 10 år siden lå OJ Elektronik i gamle bygninger ved havnen i Sønderborg.

Så blev der investeret ca. otte mio. kroner i et nyt 2000 kvm hovedsæde på Stenager i byens østlige industrikvarter,

og det er siden vokset til det tredobbelte.



- At vi byggede dette hus i 1992 var virkelig med til at rykke firmaet. Vi blev et

helt andet firma og fik lettere ved at fortælle vore kunder, at vi laver kvalitetsvarer, når vi selv bor i noget lyst

og venligt. Mit råd til andre er: Lav et firma, der udstråler det, du gerne vil være over for kunderne. Så

bliver mange ting meget lettere, siger Leif Christiansen.

Den bløde leder

For OJ-chefen selv er direktørrollen

også blevet lettere at leve med gennem årene, og især efter at han i 1995 blev eneejer af virksomheden er udviklingen

gået stærkt. I fire af de seneste fem regnskabsår har overskuddet før skat passeret 10 mio. kroner, egenkapitalen

har passeret 30 mio. kroner, og den er blevet forrentet med 30-40 pct. årligt. Det bragte OJ Elektronik helt frem til målsnoren

i kampen om at blive syd- og sønderjysk vinder af Entrepreneur of The Year 2002.



- Nu føles det mere rigtigt at

være direktør, og jeg føler mig ikke så underkvalificeret, efterhånden som jeg har fået erfaring

og ballast. Mine medarbejdere opfatter mig helt sikkert som en blød leder, og jeg tror, de føler sig trygge ved at have

mig som chef. De ved, at der ikke kommer hurtige beslutninger, der skal tvinges igennem, siger Leif Christiansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen