Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Iværksætter og nydansker - Det nye arbejdsmarked

Integrationen på det danske arbejdsmarked er praktisk

talt gået i stå, også for veluddannede nydanskere. Målrettede iværksætterkurser og coaching med

henblik på start af egen virksomhed bør også indgå som en mulighed.



Trods talrige initiativer og gode

intentioner snegler integrationen af nydanskere sig af sted på de danske arbejdspladser. Det kunne både Rockwool Fondens

Forskningsenhed og en tænke-tank under Integrationsministeriet slå fast for nyligt. Års indsats er slået fejl

- nydanskerne er stadig overrepræsenteret i det sociale system og underrepræsenteret på det danske arbejdsmarked.



Med

mindre man bærer et danskklingende navn og taler perfekt dansk, er det overordentligt svært at blive integreret på

det danske arbejdsmarked. Mange nydanskere er således henvist til de mindre krævende job - en del arbejder inden for handel

eller service, og er indvandrerne selvstændige, driver de for 60 procents vedkommende en kiosk eller restaurant.



En del

af forklaringen er dog, at mange nydanskerne har for dårlige danskkundskaber og uddannelsesmæssig baggrund, men selv nydanskere

med videregående uddannelser har problemer og føler sig ofte diskrimineret, når de søger job.



Det er

derfor positivt at se, hvor meget fokus der er på dette område i øjeblikket. For trods den mislykkede integration

lukker hverken politikere eller virksomheder øjnene for, at det danske arbejdsmarked har et problem, men også en udfordring

med vindermuligheder i for såvel samfundet som for den enkelte.

Indre iværksætter

Mange af tiltagene går

dog på at få nydanskerne integreret i den danske lønmodtagerkultur. Men hvorfor ikke også gøre mere

for at få vækket den "indre iværksætter" hos nydanskere med videregående uddannelser?



Iværksættergenet

lever som bekendt i bedste velgående blandt mange udlændinge i Danmark, især i den ældre generation, der skulle

tjene til dagen og vejen selv, og derfor slog sig ned som grønthandlere og kioskejere for at beskrive det lidt firkantet.



I

Erhvervscenter TIC København-Frederiksberg oplever vi dog også, at flere og flere nydanskere med gode uddannelser henvender

sig til vores rådgivere for at få vejledning til at starte egen virksomhed. Derudover huser vores Iværksætterhotel

flere virksomheder, som er resultatet af hårdtarbejdende iværksættere med nydansk baggrund.

Iværksætteroffensiv

Vi

er overbeviste om, at integrationen på det danske arbejdsmarked vil få et gevaldigt løft, hvis flere nydanskere

blev opfordret og hjulpet til at springe ud som selvstændige.



Set i lyset af dette, er vi i samarbejde med Københavns

Kommune i færd med at planlægge en iværksætteroffensiv netop målrettet nydanskere med videregående

uddannelser - også kvinderne. Dermed håber vi:



l at flere nydanskere vælger at blive selvstændige



l

at deres virksomheder vækst- og innovationsmæssigt bliver fuldt konkurrencedygtige



l at medvirke til at få

en række nye virksomheder frem i lyset som rollemodel for andre nydanskere



Med en nydansker i chefstolen øges integrationen

af nydanskerne forhåbentlig på det danske arbejdsmarked -naturligvis forudsat, at de etniske ansøgerne har den

rette faglige og personlige profil, akkurat som det gør sig gældende med de "gammeldanske" ansøgere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen