Del : SMS
Berlingske Business

Innovation skal sikre fremtiden for Grundfos

pix-carstenb
Carsten Bjerg CEO and Group President, Grundfoss Foto:

Grundfos’ førstemand, Carsten Bjerg, er med i opløbet om at blive Årets Leder 2012. Han erkender risikoen for selvfedme i en verden, der altid vil efterspørge pumper.

Artiklen fortsætter under annoncen
Den store fondsejede danske pumpe-koncern Grundfos bevæger sig på et trygt marked, hvor der altid vil være brug for koncernens produkter.

Når man tæller de ti største pumpeproducenter i verden med, sidder de kun på knap 50 procent af omsætningen. Der er tusindvis af små lokale producenter, som Grundfos og de andre kan udkonkurrere systematisk i kraft af stordriftsfordele og produktfornyelse. Og det er Grundfos da også i gang med.
I første halvår 2012 voksede omsætningen i Grundfos med 5,9 procent. 
”Men nu er der jo intet, der kommer magisk til os," siger virksomhedens adm. direktør Carsten Bjerg. 

Trygheden er vigtig
"Det forhold, at det går meget godt, skyldes dybest set, at vi kæmper for det hver dag. Vi har en værdi i vores ledelsesgrundlag, som vi kalder relentlessly ambitious. Det er bl.a. den, der på direktionsmøderne får os til at slå ned på datterselskab nr. 23 med røde tal, selv om der er sorte tal i de 54 andre. Så kan vi godt bruge 25 minutter på at diskutere, hvad der er galt. Vi accepterer ikke bare dårlige resultater. For i kraft af vort fondsejerskab har vi selv forpligtelsen til at tjene penge på kort sigt, så vi også kan investere på det lange.”

”I en periode, hvor andre virksomheder har droslet ned, har vi desuden øget vores investeringer i forskning og udvikling fra fire til seks procent af omsætningen. Derved har vi skabt grundlaget for den innovation, som fortsat skal sikre os de priser og den markedsposition, vi ønsker," siger Carsten Bjerg, som af Ledernes Hovedorganisation er indstillet til at blive udnævnt til Årets Leder 2012.

Om sin opgave som koncernchef siger Carsten Bjerg:
 
”Jeg arbejder for, at Grundfos aldrig kommer til at stå på en brændende platform. Ilden skal komme af det engagement, der er hos os alle for at lave produkter, som verden har brug for. Jeg plejer at sige, at kun dårlig ledelse kan ødelægge det engagement, som medarbejderne kommer til Grundfos med. Man er en god leder, når organisationens medarbejdere vælger at følge en. Det med hele tiden at råbe “krisen kommer, tag jer sammen” tror jeg ikke på. Den første forudsætning for at lykkes er at skabe tryghed om det, vi har gang i, og tryghed handler om forståelse.”
Læs hele interviewet med Carsten Bjerg i Berlingske Business Magasin torsdag 15. november 2012.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere