Del : SMS
Berlingske Business

Ingen vej uden om MBA

Iv¾rks¾ttermesse
Et MBA-studium er krævende, men behøver ikke ødelægge familielivet.  Foto:

Tag en MBA eller glem ambitionerne om et job på chefgangen. Flere og flere virksomheder foretrækker kandidater med en masteruddannelse på cv'et. Surt for den tredjedel, for hvem tidsforbruget står i vejen for efteruddannelse. Men det behøver faktisk ikke være to års slid væk fra familie og venner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Skru tiden 10-15 år tilbage. En MBA var noget særligt. Chefer rejste til udlandet for at høste graden, og de vendte efter translokationen hjem med den akademiske kappe og hovedbeklædningen mortarboard.

Der var en særlig aura over trebogstavsforkortelsen MBA - Master of Business Administration.

Siden dengang er MBA-uddannelserne spiret frem overalt. Flere kandidater end nogen sinde skriver graden på deres curriculum vitae.

MBA'en er blevet almindelig.

Faktisk er den ifølge flere karriere-og uddannelsesrådgivere blevet så almindelig, at det kan være en decideret hæmsko slet ikke at have en masteruddannelse, når man har ambitioner om chefstriber på skuldrene.

"Det har rykket sig. Tidligere var det nok med en HD eller diplomuddannelse i ledelse, men disse uddannelser tager medarbejderlaget under, så de øverste ledere har behov for at komme op på et endnu højere niveau," siger James Høpner, udviklingschef hos DJØF-efteruddannelse.

Budskabet får måske allerede nu svedperlerne til at pible frem på mangen en chef in spe.

Skal man vælge det, som også i MBA-miljøet lidt forkætret og på grund af tidskravet kaldes " skilsmissestudiet"? Altså valget mellem familien eller karrieren? Og dog.

Måske er valget slet ikke så brutalt, som det lyder. Flere MBA-skoler udbyder nemlig fleksible alternativer til de seje ubrudte forløb. Spørgsmålet er så blot, om de er gode nok?
 
Forskellen: Det er ikke kun DJØF, som oplever, at arbejdsgiverne lægger mere tyngde på en masteruddannelser som MBA'er på cv'et. Også organisationen Lederne fornemmer udviklingen i hvert fald i de store virksomheder.

"Det er meget lokalt bestemt fra virksomhed til virksomhed og branche til branche. Jo flere højtuddannede, der er i virksomheden, jo mere fokus på MBA. Nogle store virksomheder har en meget systematisk tilgang til lederudvikling, hvor ledere over et bestemt niveau forventes at have en MBA," siger uddannelseskonsulent Marianne Rasmussen.

Hos konsulentvirksomheden Mercuri Urval, der bl. a. rekrutterer ledere, vurderer adm. direktør Christian Kurt Nielsen også, at MBA'en er blevet almindelig, og at den især kræves af de helt unge kandidater, for hvem det for 10 år siden var nok med en cand. merc.-uddannelse.

"Er man i en konkurrence med 100, hvor 80 har en faglighed, man ikke selv har, så er det klart, at det gør en forskel," siger Christian Kurt Nielsen.

Men der er forskelle, og han opfordrer jobkandidaterne til at se på de lokale forhold i de virksomheder, de gerne vil ansættes i, og han understreger også, at det - trods alt - endnu ikke er kutyme med et ultimativt krav om MBA'er, når vi taler eksempelvis direktøransættelser.

"Det er sjældent, at vi oplever et ultimativt krav til en MBA. På det niveau tæller erfaringen og anden teoretisk uddannelse højt," siger han.

Tidspuklen: Med det voksende fokus på MBA er udfordringen altså at finde det MBA-tilbud, der matcher ens livssituation bedst. Tiden er nemlig et problem for mange, viser en undersøgelse foretaget af Berlingske Nyhedsmagasin sammen med DJØF og Ingeniørforeningen IDA.

En tredjedel af de adspurgte yngre ledere i danske virksomheder siger, at manglende tid er en stopklods for mere efteruddannelse.

MBA-uddannelserne anerkender tidspuklen, og nogle har løsninger.

Flere MBA-skoler end tidligere udbyder nemlig nye fleksible MBA-linjer, mens andre i forvejen har haft modulopbyggede forløb. CBS, Henley Business School og DTU tilbyder allerede muligheden for, at de studerende kan trykke på pause undervejs.

Og på Aalborg Universitet er en modulopbygget fleksibel uddannelse på vej.

De fleksible alternativer kan - ud over at lette presset på privatlivskontoen - give en større effekt i læringen, fordi det er muligt at knytte forløbene bedre til hverdagen, vurderer Mette Vestergaard, adm. direktør hos Mannaz.

"Jeg tror meget på den fleksible model. Ved at sprede den over længere tid, kan du lettere få uddannelsen gjort relevant for dagligdagen, og det gør det lettere at forankre læringen," siger hun.

Kontinuiteten: Alligevel kvier flere af MBA-skolerne sig ved at øge fleksibiliteten.

En rundspørge foretaget af Berlingske Nyhedsmagasin viser, at flere af skolerne lægger så meget vægt på kontinuiteten i uddannelsesforløbet, at afbrydelser undervejs forstyrrer læringen. Det gælder blandt andet på Executive MBA-uddannelsen på Handelshøjskolen i Århus:
 
"Vi fastholder et samlet forløb med fuldt overlæg. For det første fordi et samlet to-årigt forløb betyder, at alle får den samme faglige progression, og for det andet på grund af etableringen af et stærkt netværk," siger Birgitte Højland, der er programchef for EMBA-uddannelsen på Handelshøjskolen i Århus.

Hun tilføjer, at fleksibiliteten er indbygget i Handelshøjskolens andre forløb.

SIMI, der i øjeblikket er ved at fusionere sine uddannelser med udvalgte programmer fra CBS, tilbyder heller ikke fleksible alternativer: " Alle MBA programmer er ikke lige velegnede til alle typer deltagere.

Vores er et leadership-acceleration program, hvor man i modul 1 lægger et fundament, i modul 2 bruger værktøjerne i et eksternt klientprojekt og så i modul 3 benytter læringen i egen virksomhed. En tretrins raket. De tre moduler er så tæt forbundne, at det ville være voldsomt forstyrrende, hvis folk ' flekser' ud og ind," siger program director Jesper Christiansen.

Fleksibiliteten: AVT Business School byder også på fleksibilitet - men den er bevidst begrænset. Faktisk er AVT gået fra en tre-deling til en to-deling. Per Junker Thiesgaard, Managing Director:

"Det er en balancegang mellem at kunne tilbyde fleksibilitet og samtidig sikre, at en cohort ( et MBA-hold, red.) lærer hinanden at kende og bliver fortrolige, så der effektivt og åbent deles erfaring - og selvfølgelig også bygges et netværk for livet, som er en anden af MBA'ens store fordele."

Set i lyset af det erkendte behov for fleksibiliet før studiestart udnytter de færreste faktisk muligheden for pause i studierne. På CBS vælger 7 ud af 10 af deltagerne på den fleksible linje at gennemføre kurset i en omgang.

Billedet er det samme på DTU Executive School of Business, hvor kun 10 procent udnytter muligheden for at sætte forløbet på pause, fortæller professor i innovation management og director Søren Salomo.

"Mange siger i begyndelsen, at det er godt at have muligheden. Men forskellige ting gør, at de bliver," siger han.

Ifølge Søren Salomo sker det først og fremmest fordi de studerende opbygger en team spirit. For det andet opbygger de evnen til at lære.

En evne, der er god at fastholde, når først den er opnået. Og for det tredje arbejder de studerende på DTU tæt sammen med deres respektive virksomheder om konkrete projekter, hvilket gør det mere "gyldigt" at bruge tiden på studiet.

Ifølge James Høpner fra DJØF vidner den lille udnyttelse af fleksibiliteten om, at skønt de fleksible alternativer virkere nemmere som udgangspunkt, er det ikke altid realiteten.

"Personer, der tager masteruddannelserne, er ofte ambitiøse folk, og de finder derfor typisk tiden til det, når de er gået i gang," siger han.

Tidsrøveren: Uanset hvad, så er og bliver masteruddannelser en tidsrøver.

Og alle, der indskriver sig på en MBA-skole, gør ifølge eksperterne klogt i at tage en god snak med familien, før de sætter sig på bænkene på det, der i erhvervskredse betegnes som skilsmissestudiet.

Men det behøver ikke være et valg mellem ægteskabet og karrieren.

Noget tyder på, at det en myte. En nylig stikprøve fra CBS tyder på, at skilsmisseraten ikke er højere blandt MBA-studerende end resten af befolkningen.

Det er med andre ord ikke et krav, at man obligatorisk indleder forløbet med at rekvirere blanketterne på statsamtet. Trods alt.

Offentliggjort første gang i Berlingske Nyhedsmagasin 04.06.2010.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere