Del : SMS
Berlingske Business

Industriens førstemand indtager magtens centrum

noob
Karsten Dybvad, Direktør for DI, får politikerne i tale. Foto:

For første gang er DIs administrerende direktør Karsten Dybvad rykket ind på top 10 over de mest magtfulde i Danmark. Det er til gengæld gået tilbage for fagbevægelsen – med FOA-formand Dennis Kristensen som en undtagelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Til trods for sin titel som chef for landets største erhvervsorganisation har man de seneste to år skullet et godt stykke ned ad listen over de mest magtfulde i Danmark for at støde på navnet Karsten Dybvad.

Men i år er DI-direktøren landet i magtens centrum og bliver set som en del af den absolutte magtelite i Danmark.

Adm. direktør Karsten Dybvad er nu nummer syv på listen over de mest magtfulde i Danmark i Berlingske Business Magasins Magtanalyse. Sidste år lå han på en 18. plads. Dertil kommer, at DIs leder i år ligesom sidste år indtager førstepladsen i analysen af magten blandt arbejdsmarkedets parter. Se listen herunder.»DI virkede som en halvstøvet og tung organisation, som ikke magtede at sætte nogle nye dagsordener, og erhvervslivet havde tabt terræn på den politiske scene. Karsten Dybvad var mindre synlig og markant end sin forgænger. Men han er kommet utroligt stærkt igen. Der er ingen tvivl om, at hans kendskab til det politiske spil og hans faglighed har plantet DI allerøverst i regeringens bevidsthed og nu fremstår som dem, der har løsningen på Danmarks fremtid,« siger politisk kommentator Hans Engell.

Han peger især på sænkningen af selskabsskatten og skattereformen som eksempler på, at når det gælder arbejdsmarkedets parter er det DI, regeringen ringer til.

Køb særnummer: Magtanalysen 2013

Selv forklarer Karsten Dybvad, at det er lykkedes at få de folkevalgte på Christiansborg til at lytte – først og fremmest ved at levere grundige og velunderbyggede forslag til løsninger på samfundets udfordringer.

»Den helt store dagsorden for os i det seneste år har været og er, hvordan vi får skabt nye private arbejdspladser. Det er det helt afgørende, og ikke min person som sådan. Vi har kommunikeret budskabet om, at når det går godt for virksomhederne, så skaber det job til danskerne, så vi har fælles interesser. Vi er glade for, at politikerne har lyttet og vedtaget en vækstplan og andre reformer, som gavner væksten i det private,« siger han.

Resultatet var dog ikke kommet uden en klar strategi.

»Vi arbejder med udgangspunkt i vores 2020-strategi, som har det pejlemærke, at vi skal have styrket den private sektor. Det andet er, at vi som aktør har formået at vise, at vi kan levere konstruktive forslag til løsninger. Her tænker jeg især på vores deltagelse i aktion akutjob, som mange medlemsvirksomheder er gået aktivt ind i, men også vores produktivitetspanel, der skal inspirere regeringens produktivitetskommission,« siger Karsten Dybvad.

Han tilføjer, at han som DI-leder vil fortsætte med arbejdet for at skaffe virksomhederne de mest konkurrencedygtige vilkår som muligt. Vejen mod toppen

Karsten Dybvad stod fra starten over for en stor opgave, da han overtog roret efter den markante Hans Skov Christensen – også kendt som »Kong Hans« – som var primus motor i at gøre DI til landets største erhvervsorganisation og havde stor politisk indflydelse.

Pressen var nysgerrig. Kunne Dybvad nu leve op til forgængeren? Og hvad mente DIs medlemmer om, at lederen af deres interesseorganisation havde en fortid hos LO og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd?

Også internt i DI ventede man spændt på, hvad Karsten Dybvad kunne udrette. Det stod hurtigt klart, at han var en helt anden type end sin forgænger. Men støt og roligt tog Karsten Dybvad fat.

Han var ude og besøge alle organisationens medlemmer for at høre, hvad der optog dem. I starten af 2011 rokerede han blandt andet rundt på DIs øverste ledelse og satte turbo på strategiarbejdet. DI havde allerede under Hans Skov Christensen vokset sig så stor, at flere satte spørgsmålstegn ved, om organisationen var blevet for tung. Flere hovedbestyrelsesmedlemmer følte sig angiveligt uden den store indflydelse.

Året 2011 blev derfor også året, hvor Karsten Dybvad halverede DIs hovedstyrelse. DI skulle moderniseres – ikke blot i form af et nyt Industriens Hus, men også indefra. En tiltrængt udvikling, lød det fra erhvervskommentatorer. Men Dybvad skulle stadig mere på banen.

»Der er forståelse for, at det tager tid at fylde skoene ud efter forgængeren, Hans Skov Christensen. Til gengæld er der en udbredt forventning om, at Karsten Dybvad får en skærpet profil i offentligheden i løbet af det næste års tid,« skrev Politikens daværende kommentator Niels Lunde i april 2011.

I dag står DI stærkt med Dybvad i spidsen, mener Morten Grøn, der har stort kendskab til interessevaretagelse som partner i public affairs-virksomheden Kreab Gavin Anderson og formand for PR-brancheforeningen. Han peger på, at Karsten Dybvads vægt på faglighed frem for hurtige one liners har givet pote.

»DI har været dygtig til at bruge den brede konsensus på Christiansborg om, at det er virksomhederne som skal sikre vores velfærd. DI har sat sig meget tungt på hele dagsordenen om konkurrenceevnen og står tilbage som en troværdig aktør. Arbejdsgiverne står i det hele taget stærkt i forhold til fagbevægelsen. De har været konsistente med det samme budskab og samme løsninger længe,« siger han.

FOA sikrer fagbevægelsen synlighed

Fagbevægelsen er derimod slet ikke repræsenteret på top 10-listen for overordnet samfundsmagt.

Ser man på top 10-listen inden for arbejdsmarkedets parter, er kun tre ud af ti pladser besat af fagforeninger – resten er arbejdsgivere.

FOAs Dennis Kristensen ligger dog her i kølvandet på Karsten Dybvad som nummer to – op fra en femteplads sidste år, mens LO-formand Harald Børsting og 3F-formand Poul Erik Skov Christensen ligger henholdsvis nr. 4 og 8, begge lidt lavere end sidste år.

Spørger man FOA-formanden selv, er han overrasket over sin egen høje placering. Men spørger man, hvad han har gjort, er svaret klart: Det er først og fremmest at være tilgængelig. Og så går han op i at være ude blandt medlemmerne og hele tiden holde sig ajour på, hvilken retning de mener, FOA skal bevæge sig i.

»Jeg mener, at alle har krav på et svar, uanset hvad de spørger om. Indimellem har jeg tænkt, om jeg udtaler mig for meget. Omvendt er det min holdning, at jo mere vi kan nå ud til befolkningen, jo bedre forståelse er der også for medlemmernes situa­tion. Det er dém, jeg repræsenterer, og det er deres sag, jeg skal bruge min indflydelse på at kæmpe for,« siger han.

Dennis Kristensen understreger, at folkeskolekonflikten muligvis også har været medvirkende til hans placering. Her satte FOA sig nemlig på dagsordenen om, at regeringen vil spare på alle offentlige ansattes arbejdstidsregler.

Han er alligevel overrasket over at ligge nummer to, for han mener ikke, fagbevægelsen er kommet tilstrækkeligt igen oven på de sammenbrudte trepartsforhandlinger. Håbet var at få mere politisk indflydelse, men det er ikke sket, mener han.

Netop det er formentlig forklaringen på, at ingen faglige ledere er med i den samlede magtanalyses top ti, vurderer Hans Engell.

»Fagbevægelsens hovedproblem er, at den ikke har formået at bringe sig i spil som dem, der kan sikre Danmarks fremtid. De har ganske enkelt ikke kunnet levere, når regeringen har brug for det. Dybvad er nået langt, og hans næste opgave bliver at få skabt en større forståelse for erhvervslivets rammevilkår hos den almindelige dansker. Men den udfordring er småting i forhold til lønmodtagersidens,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere