Del : SMS
Berlingske Business

Inddrag alle medarbejdere i innovation og udvikling

pix-question

Når lederen vil skabe udvikling, er det en god idé at involvere så mange medarbejdere som muligt i processen. Det optimale er at sætte et hold, der både tæller idémagere og personer, som er gode til at gribe de bolde, der bliver kastet op, lyder rådet i Ugens Dilemma.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han sætter spørgsmålstegn ved alt, kommer med idéer hver eneste dag, og han kaster en kaskade af bolde i luften uden at gribe dem igen. I den seneste udgave af Ugens Dilemma, som foregår i IT-afdelingen i en større kommune, er flere kollegaer blevet trætte af den nye medarbejder Jacob og hans bombardement af idéer og ændringsforslag. Flere af medarbejderne ser det som brok. Lederen er nu blevet bekymret for, om Jacob passer ind i afdelingen. Omvendt sætter hun pris på hans initiativrighed, da der netop er brug for udvikling og innovation i afdelingen. Så hvad kan lederen gøre i en sådan situation?

”En kritisk medarbejder, der stiller spørgsmålstegn ved tingene, er en god medarbejder, fordi han ofte vil udfordre gamle vaner og måder at gøre tingene på. I den konkrete situation synes problemet snarere at være, at Jacob tilsyneladende er den eneste, der kommer med idéer. Dette er ikke en optimal situation for IT-lederen, der vil skabe en mere innovativ afdeling,” mener ledelsesrådgiver Helle Bruun Madsen fra Lederne.

Ifølge Helle Bruun Madsen kan lederen bedst fuldføre sin mission om mere udvikling ved at involvere alle medarbejdere i processen. Hun peger på, at det ikke er nok med én medarbejder til dette arbejde.

”Det er vigtigt at have mange øjne og flere perspektiver på, når lederen ønsker mere udvikling og dynamik. Jeg anbefaler derfor løsning 2, hvor lederen indfører en brainstorm for hele afdelingen en gang om måneden,” siger Helle Bruun Madsen og uddyber:

”Der er brug for forskellige typer på et hold. Både dem, som får idéer og dem, der er gode til at gribe de bolde, der bliver sendt op i luften. Der er også brug for dem, som er gode til at stoppe op og se på tingene med kritiske briller. Forskellighed gør stærk. Ved at inddrage og involvere alle medarbejderne kan der desuden opstå en meget højere grad af ejerskab og forpligtelse over for de nye tiltag.”

Ledelsesrådgiveren understreger, at lederen selv bør gå foran i arbejdet med at skabe udvikling og innovation og vise, at hun støtter op om processen ved for eksempel selv at tage aktivt del i denne.

”Det er dog lederen, der i sidste ende træffer beslutningerne om, hvilke idéer, der skal og kan føres ud i livet. Der skal måske opbygges en idébank, og der skal foretages nogle prioriteringer, og det er lederens opgave,” siger Helle Bruun Madsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere