Del : SMS
Berlingske Business

IMF: Større profit når kvinder er med i ledelsen

21BUSlagarde2-121620.jpg
Christine Lagarde er øverste chef for Den Internationale Valutafond, IMF, som har forsket i kvindelige lederes betydning for virksomhedernes resultater.

Den Internationale Valutafond, IMF, har analyseret to millioner virksomheder i 34 europæiske lande og når frem til, at virksomheder med flere kvinder i direktion og bestyrelse er mere lønsomme. Det gælder især i videnintensive virksomheder og i virksomheder med mange kvindelige ansatte.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Resultaterne er klare: Flere kvinder i topledelsen forbedrer bundlinjen,« skrev Christine Lagarde, som er direktør for Den Internationale Valutafond (IMF) på sin blog for nylig. Anledningen er, at en forskergruppe under IMF har gennemført den hidtil mest omfattende undersøgelse af sammenhængen mellem virksomheders lønsomhed og antallet af kvinder i topledelsen.

Forskergruppen har analyseret ikke mindre end to millioner europæiske virksomheder i 34 lande. Resultatet er, at virksomheder med kvinder i direktion og bestyrelse har en signifikant højere rentabilitet. Hvis én mand i topledelsen erstattes af én kvinde, så er virksomhedens lønsomhed op til otte procent bedre.

21BUSsheela-soegaard-BIG.jpg

Forskergruppen, herunder den danske økonom Lone Christiansen, har undersøgt effekten af kvinder i topledelsen på virksomhedernes nettoindkomst, overskud før skat og driftsresultat i forhold til værdien af virksomhedernes aktiver.

»På alle målepunkter performer de virksomheder bedre, som har flere kvinder blandt beslutningstagerne,« siger Lone Christiansen.

Stærkest sammenhæng

IMF-forskerne har identificeret to typer af virksomheder, hvor den positive sammenhæng mellem kvinder i topledelsen og virksomheders finansielle performance er særligt stærk.

Den ene type er virksomheder med mange kvindelige ansatte, f.eks. servicevirksomheder. Den anden type af virksomheder, hvor flere kvinder i topledelsen har særlig stor betydning, er videnintensive og hightech virksomheder, som kræver større kreativitet og kritisk tænkning. Til gengæld har antallet af kvinder i topledelsen ringe eller ingen betydning inden for handel og byggeri.

Composite image of businesswoman using a tablet

Både i erhvervslivet og blandt forskere har diskussionen om sammenhængen mellem indtjening og flere kvinder i topledelsen bølget i årevis, og en række undersøgelser stritter i hver sin retning. Men ifølge IMF-forskerne lider de tidligere undersøgelser under, at de kun omfatter børsnoterede virksomheder i individuelle lande. Det betyder, at antallet af undersøgte virksomheder er begrænset, hvilket gør det svært at finde statistisk signifikante resultater.

Fokus på små og mellemstore firmaer

»Vi har hidtil vidst meget lidt om, hvordan kvinder klarer sig i topledelsen i det brede erhvervsliv, og hvordan deres tilstedeværelse indvirker på virksomhedernes finansielle performance,« siger Lone Christiansen.

»Dette er relevant i Europa, hvor små og mellemstore virksomheder udgør en stor del af produktion og beskæftigelse,« påpeger hun.

IMF-forskerne har fundet frem til, at der er væsentligt flere kvinder i topledelsen i de hundredtusindvis af virksomheder i det brede erhvervsliv end i de største børsnoterede selskaber. I 2013 sad kvinder på næsten en fjerdedel af lederposterne i erhvervslivet bredt, mens det ser helt anderledes ud i store børsnoterede selskaber. En undersøgelse fra 2015 af de 720 største børsnoterede selskaber viser, at der var 14 procent kvinder i direktionen og 19 procent i bestyrelsen – men kun fire procent af CEOs eller administrerende direktører var kvinder. Og hav in mente, at 46 procent af arbejdstyrken i Europa er kvinder!

Bosse

IMF-forskerne konkluderer, at flere kvinder på topposter kan øge indtjeningen i europæiske virksomheder. De opfordrer politikerne til at gøre det nemmere for kvinder at arbejde fuld tid ved f.eks. at fjerne skattemæssige hindringer og lette kvinders adgang til arbejdsmarkedet.

Årsag eller virkning

Forskerne leverer imidlertid ikke svar på, om det er kvinderne i topledelserne, der kan tage æren for de bedre resultater i de virksomheder, de er ansat i. Eller om det er lige omvendt – at lønsomme virksomheder er bedre end andre til at tiltrække kvinder til ledelsen.

Økonomiprofessor Nina Smith fra Aarhus Universitet, som selv har forsket i kvinder i topledelser, er kritisk over for IMF-rapporten:

»Hvis man ikke ved hjælp af avancerede statistiske metoder eksplicit kontrollerer for, om kausaliteten løber den ene eller anden vej, så har analyserne ikke stor værdi,« skriver hun i en mail til Berlingske.

BM

»Det kan sagtens tænkes, at virksomheder, som ansætter flere kvinder i ledelsen, klarer sig relativt godt, har en dygtig ledelse og er gode til HR og talentrekruttering. Derfor ser man typisk i alle de analyser, hvor man kun kigger på sammenhængen mellem virksomheders bundlinje og kvinder i ledelsen, at der er en positiv korrelation. Men hvis man forsøger at identificere præcist, om kvinder i ledelsen har en kausal effekt på ledelsen, så forsvinder den positive effekt typisk.«

Mai-Britt Poulsen, der er administrerende direktør for det globale konsulenthus Boston Consulting Groups danske selskab, er ikke overrasket over resultatet af IMFs undersøgelse. Konklusionen flugter med en række andre studier, der tidligere er foretaget.

Dorte Toft

Hun hæfter sig især ved de mange virksomheder, der indgår i undersøgelsen:

»Det er endnu en undersøgelse, der påviser, at værdiskabelsen bare er højere i virksomheder, der har en mangfoldig ledelse. Det handler i bund og grund om, at man skal udnytte hele talentporteføljen i en virksomhed, når der ved ledelsesbordet skal løses problemer. Og er kvinderne der ikke, så får virksomhederne ikke belyst alle vinkler, der er med til at skabe værdi,« siger Mai-Britt Poulsen..

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere