Del : SMS
Berlingske Business
LIVE:  Godmorgen

I skal ikke være for gode venner

pix-mag
De bedste forestillinger på Broadway er skabt af team med både erfarne og nye folk. Foto:

Dårlige teams er ofte kendetegnet ved, at folk enten er for gode venner eller for dårlige venner. Enhver leders opgave er at finde det rigtige niveau af social friktion, der bringer det bedste frem i teamet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Rasmus Ankersen er coach og rådgiver for topsportsfolk og erhvervsledere. Han holder foredrag om talentudvikling og high performance i organisationer over hele verden. www.rasmusankersen.dk.
 
Broadway midt på Manhattan er verdens musical-mekka. Hver dag underholdes og forføres tusindvis af mennesker fra hele verden af de ambitiøse musicalproduktioner. Selv om de fleste musicals holder et højt niveau, er der alligevel ofte stor forskel på, hvor gode produktionerne er. Men hvad præcis er det, der kendetegner de bedste produktioner og teams? Og hvad kan erhvervsledere lære af det?

Det var præcis de spørgsmål, som den amerikanske forsker Brian Uzzi satte sig for at besvare. Uzzi var selv vokset op på Manhattan som en stor Broadway-fan og besluttede sig for intenst at studere, hvad der kendetegner de teams, der skaber og producerer de bedste musicals. I særlig grad fokuserede han på at undersøge, hvilken indflydelse tætheden af relationer i et team har på kvaliteten af produktionen. Hvor afgørende var relationen mellem direktørerne, koreograferne og librettist for en musicalproduktions niveau?

Uzzi analyserede sammen med sit eget team over 2.000 Broadway musicals i perioden fra 1877 til 1990, og han så hurtigt et klart mønster. De mest succesfulde produktioner var karakteriseret ved et særligt miks af erfarne folk, der kendte hinanden og havde arbejde sammen i mange år, kombineret med nye folk, som de aldrig havde arbejdet sammen med før. Hvis der derimod var for mange mennesker på sættet, der kendte hinanden for godt, syntes produktionens niveau at falde markant. Det samme var tilfældet, hvis ingen kendte hinanden. De bedste produktioner var med andre ord kendetegnet ved, at de ramte den optimale grad af social friktion. Folk var ikke for tætte, men heller ikke for fremmede for hinanden.

For gode venner: Årsagen til, at performance dykker i miljøer, hvor medarbejdere har arbejdet sammen i for mange år og kender hinanden for godt, er, at det skaber en kultur, der blokerer for nye input. Man bekræfter hinanden i stedet for at udfordre hinanden. Folk siger ikke, hvad de mener, fordi de ikke vil gøre hinanden kede af det. Det handler mere om at have det godt end at gøre det godt. 

Uzzis konklusion er klokkeklar. Når den sociale tæthed bliver for høj, underperformer et team. Hvis der var for mange af de gamle travere på et sæt, producerede de bare det samme, som de altid havde gjort. Den høje grad af komfort forhindrede dem ganske enkelt i at innovere og bryde med konventionerne. Men det modsatte var lige så slemt. Hvis der var for lidt social tæthed, arbejdede folk ikke sammen og fandt aldrig fælles fodslag. Jeg mener, at undersøgelsen er utroligt interessant og relevant, fordi det bringer en ny form for diversitet i spil. Normalt taler vi om diversitet i kraft af køn og etnicitet, men ikke i kraft af erfaring og social tæthed. 

 Social friktion: Undersøgelsens betydning rækker langt ud over Broadway. Det handler om, hvordan vi bygger vindende team. Det er enhver leders opgave at skabe det rigtige niveau af social friktion. Ikke for meget og ikke for lidt. Som så meget andet i ledelse er det et paradoks. At skabe det rigtige miks mellem stærke og svage sociale bånd, mellem nye folkog veteraner, mellem tryghed og utryghed. 

 Nogle gange er din opgave at bringe folk tættere sammen ved at styrke de sociale bånd, tilliden og trygheden. Andre gange er din opgage at rive folk mere fra hinanden. Skabe en mere ærlig feedback-kultur, mikse holdet, udfordre med nye roller, fyre nogle af de erfarne og bringe noget friskhed ind i organisationen. Spørgsmålet er: Hvad har dit team brug for lige nu?

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere