Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Hvorfor er det så svært at være mellemleder? Få svaret her

150755834.jpg

Som mellemleder bliver man klemt både oppe og nedefra på samme tid. Her kan du læse om udfordringerne og løsningerne for manden i midten.

Man kan blive godt mast sammen som en gammel Skoda, der står mellem to stampere, klar til skrot. På den ene side kan man ende med at fungere som pedel og tillidsmand for de medarbejdere, der tidligere var ens nærmeste kollegaer. Og på den anden side kan man virke usolidarisk overfor de chefer, der står over én, hvis man ikke gennemfører de planlagte strategier.

Så hvordan bliver man en god mellemleder? Det har Palle Steffensen et svar på. Han er selv tidligere mellemleder, ligesom han har siddet i chefredaktionen i DR. Og så har han skrevet bogen »Mellemleder - AKUT Krisehjælp til chefen i midten« på forlaget People's Press.

02BUSPix-Charlotte-Jepsen-1.jpg

»Det er grundlæggende svært fordi, du sidder i et limbo mellem ledelsen over dig og så de ansatte under dig. Og hvis du forestiller dig en akse, hvor toplederne er i den ene ende og medarbejderne i den anden, så kan du nemt få rollen som pedel eller tillidsmand, hvis du nærmer dig medarbejderne for meget. Omvendt kan du også komme for langt væk fra dine ansatte, hvis du nærmer dig toplederne for meget. Så det er en svær balancegang. Og det er ikke sikkert, at du er en god leder, bare fordi du har en høj faglighed. Og derfor er det vigtigt, at man redefinerer sin egen rolle i virksomheden,« siger han. Han fortæller at mange mellemledere har tendens til at i højere grad allierede sig med sine medarbejdere, da det kan virke naturligt. Det er dem, man lige har været kollegaer med.

Esben Højlund

Jeg synes ikke, det lyder særlig nemt. Du har selv været mellemleder. Faldt du i nogle faldgruber?

»Jeg var altid sådan en, der gik sidst hjem fra festerne sammen med de andre. Om mandagen kunne jeg mærke, at der startede et genopbygningsarbejde, fordi jeg var nødt til at tilbageerobre min autoritet. Jeg har også til tider været alt for kritisk i forhold til de signaler, der kom oppefra, hvor jeg oplevede, at dem, der sad over mig, kom i tvivl om, om de kunne stole på mig. Jeg galpede meget sammen med de andre hunde nede fra medarbejderflokken i stedet for at sparke ind og være konstruktiv,« siger han og tilføjer:

»Jeg plejer at sige, at du som mellemleder skal kunne gøre din dag op; Hvor mange beslutninger har du taget, der rækker nedad og hvor mange har du taget, der rækker op ad? Selvfølgelig skal man række ned som leder af maskinrummet, men du skal også have en kontinuerlig kontakt med dem over dig og byde ind, så de tror på, at du har den pondus, der skal til for at implementere de strategier, som virksomheden stræber efter at nå.«

Redegørelse ang Eurovision 2014 i København


Ensom mellem venner

Ifølge Palle Steffensen handler det om at turde tage sin position i hånden. Og den kan være ensom, men det bliver den nødvendigvis, hvis jobbet skal udføres ordentligt.

»Det kræver, at man tør stå alene. For der er ikke rigtigt nogen, der vil være venner med dig. Derfor er den position, man har som mellemleder, en, man selv skal sørge for at sætte sig i. Hvis du fortsætter med at lave kammerateri eller ser dig selv som i modsætning til toplederne, bliver du aldrig leder. Så bliver du bare mellem. Topledelsen kræver din opmærksomhed, og derfor bliver du nødt til at fjerne dig selv og dit hoved fra din tidligere stilling. Måske endda fysisk flytte plads,« siger han.

enke på krykke

Det er vigtigt at have tillid fra begge poler, når man sidder der i midten. På den måde aftvinger man mest respekt fra ledere og medarbejdere.

»Det nytter ikke noget at være ukritisk overfor de strategier ledelsen udstikker. Du skal være solidarisk med de linjer, der kommer oppefra, men du må ikke bære dem ukritisk videre. På den måde skaber du tiltro fra begge steder.«

Hold dig til rutiner


Kendt advokat skal betale millionsalær tilbage Efterretningsoff

Det er ikke kun Palle Steffensen, der har gode råd til, hvordan man klarer sig igennem som mellemleder. I et studie foretaget af forskere fra Columbia University og University of Toronto, viser det sig, at mellemledere oftere lider af depression og angst end andre medarbejdere. Det studie omtalte mediet Harvard Business Review.  Den ene ud af to skribenter bag artiklen, Eric M. Anicich, forsker i funktioner og sociale hierakier i grupper hos Southern California’s Marshall School of Business, mens Jacob B. Hirsh forskning udforsker den kognitive og affektive dynamik af personlighed, motivation og beslutningstagning hos University of Toronto. De har lavet følgende seks råd til mellemledere:

  1. Forenkl rapporteringsstrukturen: Reducer interaktioner både opad og nedad i organisationen.
  2. Hold styr på kommunikationen: Gennemfør en netværksrevision for at afgøre, hvordan medarbejdere forbinder hinanden personligt på tværs af rollegrænser. Og find ud af, hvilke konsekvenser denne netværksstruktur har for medarbejdernes magts- eller afmagtsfølelse.
  3. Hold dig til rutinerne: Det kan reducere stress, hvis der er en klar skillelinje mellem forskellige roller i virksomheden

Du kan læse og få flere råd fra artiklen i Harvard Business Review her.

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen