Del : SMS
Berlingske Business

Hvorfor er der brug for en ny ledelse?

mette
Mette Honoré er kommunikationsdirektør hos Telia med ansvar for både intern og ekstern kommunikation. Hun understreger, at hun deltager på den nye uddannelse for at udvikle sig selv om leder, men derudover har Telia også nogle klare mål. Foto:

Vi har spurgt tre deltagere på den nye lederuddannelse på CBS Executive om, hvorfor der er brug for ny ledelse, og hvad de konkret vil bruge den ny ledelse til.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mere service for pengene

Artiklen fortsætter under billedet
10BUSlau-svendsen-174335.jpg
Lau Svendsen-Tune, kommunaldirektør, Vordingborg Kommune.

Lau Svendsen-Tune, kommunaldirektør, Vordingborg Kommune.

Kommunerne skal levere mere service til borgerne for færre penge. Det kræver ny ledelse, påpeger kommunal- direktør i Vordingborg Kommune Lau Svendsen-Tune.

Han fremhæver, at kommunen har 4.000 ansatte, og den har lanceret en vision, som hedder, at kommunen skal være storbyens sundeste og smukkeste forhave. Nogle flotte ord, som skal omsættes til handling for medarbejderne.

»Vi kan sagtens sætte en vision op, men du skal stadig være rollemodel som leder. Hvordan kan du selv præstere bedre, og hvad kan du give af bud på, hvordan medarbejderne kan arbejde på en måde, så alle får øget præstationerne,« siger Lau Svendsen-Tune, der fremhæver, at kommunen har masser af ledelsessystemer, der understøtter og måler på, hvordan der bliver arbejdet med driften.

»Men hvis det skal lykkes at få mere for færre penge, handler det meget om samspillet mellem vores med-arbejdere og borgerne. Alle medarbejdere skal kunne se noget meningsfyldt i deres hverdag. Vi skal i højere grad måle på, om de ældre får et godt liv, og om de bliver selvhjulpne til at få et godt liv. Eller om folkeskoleeleverne får gennemført en ungdomsuddannelse,« siger han.

10BUSJim-Hagemann-Snabe-150.jpg

Han mener, at kommunen skal væk fra tankegangen om, at forandringer altid efterspørges, fordi vi befinder os på en brandende platform.

»Vi skal sammen med vores borgere og virksomheder prøve at lave de bedste løsninger for alle parter. Vi skal have ambitioner for det, vi laver. Vi skal have lyst til at gøre en forskel. Det er det, som gør, at folk får lyst til at gå på arbejde og præstere hver dag,« siger Lau Svendsen-Tune.

Vi skal kunne fastholde de unge

Artiklen fortsætter under billedet
10BUSMette-Honor---150802.jpg
Mette Honoré, kommunikationsdirektør, Telia

Mette Honoré, kommunikationsdirektør, Telia             

Det handler om at fastholde og tiltrække unge medarbejdere. De unge stiller nye og andre krav til deres ledere.

Sådan lyder det fra Mette Honoré. Hun er kommunikationsdirektør hos Telia med ansvar for både intern og ekstern kommunikation. Hun understreger, at hun deltager på den nye uddannelse for at udvikle sig selv om leder, men derudover har Telia også nogle klare mål.

»Vi har to udfordringer som virksomhed. Den ene er, at målene bevæger sig hele tiden. Vi kan ikke bare lave en strategi og følge op om et år. Det er vigtigt for den måde, vi udøver ledelse. Mange, især de unge, vil gerne har meget mere fokus på den retning, virksomheden bevæger sig i,« siger Mette Honoré.

»Den anden del handler om generationsledelse. Den unge generation kræver en anden form for motivation. De gider ikke den gammeldags ledelse med regneark og fasttømrede resultatmål. Det er vigtigt, at vi kan udvikle vores ledelse, så vi kan fastholde og tiltrække arbejdskraft. Det er meget mere vigtigt at kunne forklare, hvorfor vi skal gå i en bestemt retning,« siger Mette Honoré.

Katrine Mitens

Hun fremhæver, at Telia tidligere kun havde nogle finansielle bonusmål for medarbejderne. De kunne eksempelvis handle om salg. I dag betyder et begreb som kundetilfredshed mindst lige så meget.

»Det skal naturligt nok hænge sammen med, at vi skal have en fornuftig bundlinje. Vi har ikke opgivet de økonomiske mål, men de fleste mennesker bliver ikke motiveret kun ved det. Når medarbejderne går ind ad hoveddøren, er det første de tænker på ikke, hvordan det går med vores økonomi. Det er nogle andre ting, der betyder mest for medarbejderne. Vi skal derfor have nogle flere strenge at spille på,« siger Mette Honoré.

Vi vil undgå hierarkier

Artiklen fortsætter under billedet
10BUSUlf-Christensen-150845.jpg
Ulf Christensen, divisionsdirektør, NRGI og direktør, Kuben Management.

Ulf Christensen, divisionsdirektør, NRGI og direktør, Kuben Management.

Det gælder om at sikre en flad struktur i virksomheden, samtidig med at vi får stor vækst.

Sådan lyder det fra Ulf Christensen. Han er divisionsdirektør i energiselskabet NRGi og adm. direktør for Kuben Management, der er ejet af NRGi. Kuben Management arbejder med rådgivning om udvikling af byggeri.

Businessman making a business presentation.

Kuben Management har sat sig mål for, hvordan virksomheden skal udvikle sig frem mod 2020. Nu skal Ulf Christensen have medarbejderne med i den retning, strategien peger, og det kræver nye redskaber for ledelse at fokusere på vækst.

»Vi befinder os i en verden, som ændrer sig med stor hast. Ting, der ikke tidligere havde større indflydelse på vores arbejde, får det pludseligt. Medarbejderne skal tage beslutninger om noget, som er mere kompliceret end tidligere. Derfor skal vi blive bedre til at udvikle den enkelte medarbejder og samspillet mellem lederne, ledelsen og medarbejderne,« siger Ulf Christensen.

»I og med at virksomheden gerne skulle blive større, er det centrale spørgsmål, hvordan vi bevarer den flade struktur, som alle er glade for. Hvis vi bliver 30-40 pct. flere medarbejdere, hvordan undgår vi så hierarkier?«

Overført fra sportens verden mener han, at det kan være et problem, at man kun hører om dem, som får medaljerne.

»Hvis det kun er de bedste medarbejdere, der er i fokus, er der en risiko for at miste udvikling af mange medarbejdere, og måske er det dér, det største udviklingspotentiale ligger. Vi skal ikke kun have fokus på at udvikle de bedste, men vi skal udvikle alle medarbejdere,« siger Ulf Christensen.

Young and beautiful businesswoman tired from work in the office

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere