Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Hvor finder vi kapital?

Enten er vi ikke i målgruppen for investeringsfirmaet, eller vi har ikke et kapitalbehov,

der er stort nok! Kan I hjælpe med i hvilken retning vi skal kigge?



Vi er en ældre boghandel, som siden 1998 har

arbejdet som Internet-boghandel. Dette er blevet en så stor succes, at boghandlen i dag er lukket, og vi udelukkende servicerer

vores kunder via Internettet. Vores kernekunder er det offentlige, herunder skoler og uddannelsesinstitutioner, hvem vi servicerer

små 100 af.



Vores kapitalbehov ligger på godt 500.000 kr., som skal bruges til at skabe luft/sikre fortsat vækst,

idet vi selv har investeret hver en krone i virksomheden.



Vi forventer at nå et break-even medio august 2003.



Vores

problem er som sagt, at vi kan finde nogle investeringsfirmaer, der låner "små" beløb ud, eller som kan

have interesse i vores branche.



Vi mener selv at have rimelige gode kort på hånden, idet vores kunder er det offentlige

og dermed sikre betalere.



Vi har en kraftig vækstrate og en tilgang på 1-2 nye store kunder pr. måned.











Svar

fra revisor Niels Bjerregaard

Du har de samme problemer som de fleste andre iværksættere. Du udvikler din virksomhed i

en branche, du selv kender godt og du er helt overbevist om, at den vej du vil udvikle din virksomhed er den eneste rigtige. Derfor beslutter

du at gøre det, selvom du ikke har kapital nok selv.



Bankerne vil ikke løbe risiko ved at låne dig de nødvendige

penge. Bankens indtjening er en rentemarginal, som - uanset at du som låntager kan have en anden opfattelse - ikke er kalkuleret

med en større tabsrisiko. Bankens indtægt på lånet stiger jo ikke, hvis virksomheden bliver en succes.



Din

mulighed er at sælge en andel af virksomheden til investorer, der tror på, at de kan tjene penge på at eje og sælge

andelen af virksomheden. Det stiller en række krav til dig. Først at du er indstillet på at sælge en andel

nu og derefter at du giver mulighed for, at ham, der investerer nu, senere kan sælge denne andel igen. Det sidste vil ofte være

det sværeste, for du er jo næppe interesseret i at sælge virksomheden. Og hvem skal investor så sælge

til for at konstatere sin fortjeneste?



Dette gælder, hvad enten investor er en person, (som så normalt kaldes Business

Angel) eller hvis investor er et ventureselskab. Ventureselskaber er meget professionel omkring, at de inden for en kortere årrække

skal kunne sælge de aktier, de investerer i. Der er meget stor risici ved at investere i en lille virksomhed, der forudsætter

stor vækst. Derfor kræver investorer også et stort afkast af deres investeringer, således at fortjenesten

på nogle få gode investeringer kan dække tabet på alle de, der viser sig at gå galt. Et forrentningskrav

på mere end 25 procent p.a. er ikke ualmindeligt.



Investor kunne også være en større virksomhed i din

branche der mener at kunne fordele ved at samarbejde med dig. Denne type investorer kræver ofte fuld overtagelse af ledelsen

af virksomheden og er derfor ikke attraktive.



Når alle disse vanskeligheder er nævnt, så findes der nogle hjælpemuligheder

for startvirksomheder, såsom Connect Denmark, Vækstfonden og DBAN.



Connect Denmark er en forening, der vejleder opstartvirksomheder. Vækstfonden

yder lån og egenkapital til bl.a. opstartvirksomheder, hvor et af deres lån, vækstkaution, måske kunne være

en mulighed for dig. DBAN er et netværk af Business Angels, der investerer i bl.a. virksomheder som din.



Good luck med

dit foretagende - din hjemmeside er spændende.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen