Berlingske Business

Hver tredje chef kigger med, når du kritiserer arbejdsmiljøet

chef
En ny undersøgelse, som Epinion har foretaget blandt mere end 1.250 medlemmer af HK/Privat, viser at chefen kigger med i 29 procent af tilfældene, når ansatte HK'ere på det private område svarer på spørgsmål om deres arbejdsmiljø.

Næsten hver tredje kan godt glemme alt om at bruge den lovpligtige Arbejdspladsvurdering, APV'en, til at gøre opmærksom på alvorlige arbejdsmiljøproblemer.

I hvert fald, hvis de er bange for, hvad chefen vil sige til kritikken.

Det skriver Avisen.dk.

I 29 procent af tilfældene kigger chefen nemlig med, når de ansatte HK'er på et private område svarer på spørgsmålene om deres arbejdsmiljø.

Blame at work

Det fremgår af ny undersøgelse, som Epinion har foretaget blandt mere end 1.250 medlemmer af HK/Privat ifølge Avisen.dk.

17 procent svarer i undersøgelsen, at nogle - for eksempel chefer - kunne se, hvad den enkelte medarbejder svarede, da der sidst blev udarbejdet en APV på deres arbejdsplads. 12 procent angiver, at alle i virksomheden kunne se deres svar.

Det er dybt problematisk, at ansatte ikke kan svare anonymt på spørgsmål om for eksempel dårligt psykisk arbejdsmiljø, mener June Halvorsen, arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat.

- Den manglende anonymitet betyder, at man ikke nødvendigvis kan regne med svarene i APV'en. Nogle vil enten nedtone problemer eller slet ikke bringe dem på bane af frygt for konsekvenserne. Det gør det sværere at at gøre noget ved problemerne, og det var jo ellers selve formålet med en APV, påpeger hun over for Avisen.dk.

Young and beautiful businesswoman tired from work in the office

I undersøgelsen svarer hver fjerde af de HK/Privat-medlemmer, som har deltaget i en ikke-anonym APV, at den manglende anonymitet påvirkede deres svar. 14 procent nedtonede problemerne for ikke at komme i klemme, mens 10 procent blev påvirket på anden måde:

June Halvorsen mener, at medarbejdere skal sikres ved en lovændring.

- Loven burde sikre medarbejderne fuld anonymitet, når de svarer på APV-spørgsmål om deres psykiske arbejdsmiljø, understreger hun.

Rikke B. Ørum, underdirektør og chef for HR og arbejdsmiljø i arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv, synes ikke, det er nogen god idé med lovkrav om anonymitet i forbindelse med APV'er.

bb

- Hvordan processen skal være, og om den skal være anonym eller ej, er jo noget, den enkelte virksomhed selv bestemmer. Beslutningen tages i arbejdsmiljøorganisationen, hvor medarbejderne selv er repræsenteret, siger hun til Avisen.dk.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen