Del : SMS
Berlingske Business

Hver fjerde dansker er klar til robot-kollega

Robotter_evb
Danskerne er åbne over for tanken om at få en robot som kolleger. På billedet dyster robotter i fodbold under RoboCup 2009. Foto: Leonhard Foeger/Scanpix

Vi vil have det fint med at få en robot som kollega på jobbet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Står vi om få år ved kaffemaskinen og snakker med vores nye robot-kollega om den nye Office-pakke? Det er tvivlsomt, om udviklingen bringer os så vidt, mener eksperter. Men danskerne er åbne for ideen, skriver metroXpress.

I en YouGov-rundspørge blandt et repræsentativt udsnit af danskerne svarer 27 procent, at de vil have det fint med at have en robot som kollega.

- Det viser, at vi er blevet mere åbne over for den teknologiske udvikling. For 10-15 år siden var der ikke mange, der ville have en robot på arbejdet. Men det er også et udtryk for, at vi ikke ved, hvad en robot er, forklarer Niels Jul Jacobsen, cand.scient. og projektkoordinator på Roboclusters og leder af robotlaboratoriet på Syddansk Universitet.

Han forklarer, at robotter i stigende grad overtager opgaver i industrien og i hjemmet, men at ideen om en egentlig kollega i høj grad er skabt i Hollywood. 

Langt fra kunstig intelligens

- Det er noget, vi har fra filmindustrien og bøger. For 30 år siden troede man, at vi i dag ville være der, hvor vi havde opfundet en kunstig intelligens, men vi er meget længere fra, end vi tror, siger Niels Jul Jacobsen.

Kunstig intelligens eller ej, så er der dog sket en række banebrydende fremskridt inden for robotteknologien, fremhæver Emil Heinze, der er forsker og ekspert i kunstig intelligens på Institut for Planlægning på Aalborg Universitet.

Han nævner Google, der netop har fået tilladelse til at indsamle billeder til Google Street View ved at lade førerløse biler køre rundt i Nevada, at man i Japan har udviklet en vaskehjælper, og at man i Tyskland nu bruger robotter på en række fabrikker uden afskærmning.

- Hvis man arbejder på en bilfabrik, så står man jo allerede i dag op ad en robot, og nu begynder vi rent faktisk at få robotterne helt ind på arbejdspladsen. Men inden for mit felt, så er vi rigtig langt fra at få en robot som professor, siger Emil Heinze til metroXpress.

Han peger samtidig på, at vores tolerance over for robotter kan have været med til at bremse udviklingen.

- Selv om en robot kan have en fejlmargin på en tiendedel af et menneske, så dømmer vi robotter meget hårdt. Vi er meget intolerante, når det ikke er et menneskeligt ansigt, man kan snakke med, siger Emil Heinze.

Fakta: Robot-kollega

På spørgsmålet "Jeg vil have det fint med at have en robot som kollega" erklærede:

  • 27 procent sig enige.
  • 44 procent var uenige.
  • 21 var hverken enig eller uenig.
  • 8 procent svarede ved ikke.

Undersøgelsen er baseret på interview med 1.012 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18-74 år fra YouGov Panelet i perioden 1.-3. juli 2011.

Robotter i industrien

  • I 1990 var der 489 robotter i brug i den danske industri.
  • I 2010 var tallet steget til 5.133.
  • Alene sidste år tog danske produktionsvirksomheder 270 nye industrirobotter i brug, viser en opgørelse fra Dansk Robot Forening og Teknologisk Instituts Center for Robotteknologi.

Kilde: Dansk Robot Forenin

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere