Del : SMS
Berlingske Business

Hvad laver danske topledere egentlig i Davos?

ECONOMY WEF 2016 DAVOS
Overskrift
Foto:
cc
Overskrift
Thomas Larsen, politisk kommentator på Berlingske. Foto:

Berlingskes politiske kommentator Thomas Larsen er i Davos i Schweiz side om side med magteliten fra det meste af verden - deriblandt flere af landets topchefer. Men hvad laver de danske bosser egentlig i Davos?

Artiklen fortsætter under annoncen

I årenes løb er årsmødet i World Economic Forum blevet beskrevet som et gigantisk cocktailparty for den globale elite, der fester med pittoreske sneklædte tinder som baggrund og direkte adgang til pisterne på bjerget.

Hvis nogle af deltagerne de facto spenderer dagene i Davos på den måde, ja, så hører de til de få og de dumme.

Davos 2016

Når alverdens stats- og regeringschefer sammen med lederne fra klodens største virksomheder bruger kostbar tid på at rejse ind til byen i de schweiziske Alper, kommer de først og fremmest for at arbejde og holde møder i et nærmest manisk tempo.

Kaster man et blik i det program, som CEO Niels B. Christiansen fra Danfoss følger i Davos, kan man se, at opholdet er planlagt, som var der tale om en militæroperation, og at han arbejder i fem spor:

18BUSDanfoss-Davos-195008.jpg

I Davos har han en unik mulighed for at have en-til-en-møder med betydningsfulde beslutningstagere, der kan åbne for nye forretninger.

Efter klimatopmødet i Paris i december øges de globale investeringer i grønne energiløsninger og energieffektivitet. I Davos kan Niels B. Christiansen møde de mest centrale politikere, forretningspartnere og investorer, der i praksis skal være med til at udmønte klimaaftalen.

Urbaniseringen tordner frem over hele kloden. Både i de nye mega-byer i udviklingslandene og i storbyerne i Vesten er der fokus på bæredygtighed og energieffektivitet. I Davos har Niels B. Christiansen adgang til en lang række borgmestre, der træffer beslutninger om f.eks. etablering af fjernvarme, og han kan være med til at rådgive om, hvordan de store metropoler får de mest intelligente løsninger. Hvilket selvsagt også skaber muligheder for hans selskab.

RB PLUS Verdens crème de la crème samles på ny

Derudover følger han sessioner i kongreshallen om den fjerde industrielle revolution, hvor digitaliseringen er en kraftfuld motor bag en teknologisk udvikling, der vil forandre vilkårene for virksomheder kloden rundt.

Undervejs deltager han også i lukkede møder, hvor en lille kreds af topledere får mulighed for at være i direkte dialog med premierministre eller ledende ministre fra vigtige lande som f.eks. Brasilien og Indien.

Anders Runevad

Endelig vil han – præcis som resten af Davos-folket – pejle sig ind på en række af de afgørende politiske og økonomiske hovedstrømninger i verden ved at følge centrale sessioner, hvor der bl.a. er fokus på Rusland, Kina, global økonomi og energi.

Bliver nogen forpustet af at læse denne opremsning, giver det mening. For tiden i Davos bliver i dette tilfælde brugt ekstremt effektivt.

Også adm. direktør Carsten Stendevad fra ATP får tre hæsblæsende døgn. Han skal deltage i 14 bilaterale møder af 15-30 minutters varighed. Otte rundbordssessioner med et deltagerantal på mellem 10 og 40 deltagere, og i de sessioner kommer han til at spille en aktiv rolle. Han vil desuden overvære stribevis af store sessioner og paneldebatter med topfolk fra den globale finansverden, nationalbankdirektører og finansministre fra en række af verdens vigtigste økonomier. Hver aften deltager han i en middag, hvor et centralt tema bliver diskuteret, og derudover skal han deltage i receptioner for at skabe kontakter og netværke med branchefolk og repræsentanter fra sektorer, som ATP investerer i. Står man og hænger i baren i Davos, går man mildt sagt glip af meget.

20BUSCarsten-Stendevad-1158.jpg

En mere relevant kritik af World Economic Forum kunne snarere handle om, hvor vidt der blot er tale om cool business, hvor forretningsfolk, toppolitikere og lobbyister bruger Davos til at indgå aftaler og gøre forretninger på en måde, som kan være svær at gennemskue for omverdenen.

Når årsmødet i World Economic Forum alligevel er andet og mere, skyldes det, at grundlæggeren Klaus Schwab år efter år har forlenet møderne med en agenda, hvor man samles om at forbedre verdens tilstand – committed to improving the state of the World – som det storladne slogan for World Economic Forum lyder.

Derfor ser man ikke alene erhvervsledere og toppolitikere i Davos, men også eksperter fra universiteter og tænketanke, folk fra fagbevægelsen, utallige NGOere, sociale entreprenører, religiøse ledere - og mange andre.

18BUSDavos-side-6-163948.jpg

Forud for hvert topmøde sammensætter Schwab og hans nærmeste en agenda, som stiller skarpt på vigtige globale udfordringer, og det er hans ambition, at deltagerne skal byde ind med viden, analyser, holdninger - og i bedste fald løsninger. Dermed får Schwab politikere, forretningsfolk og eksperter engageret i diskussioner om alt fra klimaforandringer, terrortrusler, forurening, urbanisering, ulighed, arbejdsløshed og konsekvenserne af nye teknologiske kvantespring. I flere tilfælde har World Economic Forum skabt oplæg og initiativer, der tages op af nationalstater eller indgår i beslutninger hos FN, EU eller bruges på G20-møder.

Denne ramme for møderne i Davos betyder, at man oplever en stribe danske topchefer, som ikke kun holder blikket stift rettet mod bundlinjen i deres egen virksomhed, men rent faktisk engagerer sig i samfundsrelaterede debatter. Hvilket er højst velkomment.

BM

For der er brug for også at høre erhvervslivets stemme i debatten om, hvordan vi former og udvikler vores samfund, og hvordan vi ruster os til at kunne mestre mulighederne og absorbere chokkene fra geopolitiske forandringer og nye teknologiske gennembrud.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere