Del : SMS
Berlingske Business

Huno holder kantineløfte

Jørgen Huno Rasmussen
Ny koncernchef i FLS, Jørgen Huno Rasmussen. Foto:

FLSmidths koncernchef går og afløses af tysker med svensk karriere. Den skandinaviske ledelsesbaggrund er vigtig, siger Jørgen Huno.

Artiklen fortsætter under annoncen

En af Danmarks få virkeligt internationale topvirksomheder får ny topchef, når 60-årige Jørgen Huno Rasmussen til sommer træder tilbage som koncernchef for FLSmidth.

Det er ifølge Huno selv helt, som det blev planlagt for knap ti år siden, i sommeren 2003, da han sagde ja til at blive ny topchef i det, som dengang hed FLS Industries og havde det ganske skidt.

»Nogle af medarbejderne troede, at jeg var indsat af (ejer)familien for at sælge virksomheden, score kassen og løbe min vej, og så måtte jeg jo stille mig op i kantinen og forklare, at jeg havde defineret et tiårsprojekt for mig selv. For et år siden mindede jeg lige min formand om, at sådan lå landet ,« forklarer Jørgen Huno Rasmussen.

Der var god grund til medarbejdernes mistanke, for det daværende FLS Industries var plaget af stridigheder i ejerfamilien og store underskud på regnskabet. 2003, det sidste år før Huno, omsatte koncernen for 8,9 milliarder kroner og gav 2,5 milliarder i underskud. Sidste år var omsætningen øget to en halv gang til 22 milliarder kroner og resultatet vendt til et plus på halvanden milliard.

Spørgsmål ved alt

Huno afløses af den 47-årige tysker Thomas Schulz, som i dag er chef for Construction-forretningen i den svenske Sandvik-koncern.

»Min formand har konsulteret mig om, hvad den rigtige profil og den rigtige teoretis­ke baggrund for min efterfølger ville være, herunder hvilke virksomheder vi kunne tænke os, at man havde erfaring fra. Og ham, de har fundet, er den ideelle kandidat,« siger Huno Rasmussen.

»Thomas Schulz har en ph.d. i mineteknologi, han er uddannet i Tyskland og har arbejdet i Sverige. Og det meste af den mineteknologiske udvikling er netop sket i enten Tyskland eller Sverige.«

FLSmidths tyngdepunkt lå oprindeligt i at fremstille cementfabrikker og andet udstyr til cementindustrien, men de senere år er produktion af udstyr til minedrift blevet en lige så vigtig del af koncernen.

»Og så har Thomas Schulz arbejdet ud fra en skandinavisk ledelseskultur. Det mener vi er vigtigt i en international organisation. Skandinavisk ledelseskultur handler om åbenhed og om vilje til at sætte spørgsmålstegn. Det er ikke tilfældigt, at vi har vores produktudvikling i Danmark, for noget af den effektivitet, vi oplever i Asien, kan nogle gange hæmme innovationen,« siger den nuværende topchef.

Jørgen Huno Rasmussen forlader sit direktørkontor 1. juni næste år, mens hans fremtidige karriere vil forløbe i bestyrelseslokaler.

Løb ikke bort

Han er næstformand i Tryghedsgruppen og Lundbeckfonden, som er flertalsaktionærer i henholdsvis Tryg og Lundbeck samt Falck, mens han tidligere i år trådte ind i bestyrelsen for den kapitalfondsejede Aalborg-virksomhed Bladt Industries, som leverer stålkontruktioner til offshore-formål.

»Og så er der jo Vestas, som jeg også bruger en del tid på. Det var lettere at løbe skrigende bort, da der kom problemer, men har man sagt A, må man også sige B. Nogle aktionærer spurgte, om jeg ville indgå i formandskabet. Det sagde jeg nej til, men lovede, at jeg gerne ville fortsætte og bygge bro til et nyt formandskab,« siger Huno om det kriseramte vindmølleselskab, der skiftede formand i dette forår.

»Og ja, så kan det da godt være, at der kommer en enkelt post mere til.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere