Del : SMS
Berlingske Business

Hun styrer firmaet sikkert gennem krisen

Marie Louise Bjerg
Marie Louise Bjerg, Mountain Top.

Producent af tilbehør til pick up-biler, har praktiseret krisestyring i de sidste 18 måneder, hvor bilsalget har været helt i bund. Nu går det atter fremad.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er ikke til at se på Marie-Louise Bjerg, at hun denne tirsdag i januar skal nå at blive færdig i tide, så hun kan hente sin treårige søn Oscar inden børnehaven lukker.

Den vigtige ordre fra VW markerer samtidig afslutningen på en svær periode i virksomheden, hvor en stor del af Marie-Louise Bjergs dagligdag som leder har handlet om krisestyring.

Inden hun blev direktør og ejerleder i Mountain Top, har Marie Louise Bjerg haft en karriere bag sig som bygningsingeniør i flere ingeniør-virksomheder og som afdelingschef i Brandteknisk Institut, hvor hun både har udøvet ledelse og dyrket sit ingeniør-speciale i brandsikkerhed.

Mountain Top er som andre underleverandører hele tiden under pres for at levere billigere produkter: Nissan ser eksempelvis gerne pris-reduktioner på fem pct. om året.

Man fornemmer heller ikke, at hun lige netop denne tirsdag i januar må leve med forvirring om et vigtigt møde. En betroet medarbejder fra folkevognsfabrikkerne i Wolfsburg kommer, men hun ved ikke lige hvornår. Det er noget med en flyforbindelse fra Hannover, der er kikset.

Marie-Louise Bjerg, adm. direktør for Mountain Top i Frederikssund, har nemlig normalt styr på sine dage. Som alle civilingeniører er hun systematiker med en analytisk tilgang til arbejdet, hvad enten det handler om byggeplanlægning, kontakter med kunder, forhandlinger med banken eller ansættelse af nye medarbejdere

Læs på også på erhvervsbladet.dk:

Sådan sparer du dig gennem krisen

Sådan motiverer du dine medarbejdere i krisetider

Det har hun haft, siden hun i 2004 overtog funktionen som adm. direktør i virksomheden. Hun ejer den sammen med sin mand, Lars Bjerg, der har etableret Mountain Top i 1994 og i dag er teknisk direktør og ansvarlig for produktion og produktudvikling.

Lige netop denne tirsdag er vigtig, fordi Mountain Top og VW helst skal blive enige om, hvordan en hardtop til VW's nye pickup-model skal produceres. Mindst 10.000 forventer Mountain Top at levere årligt, når VW´s nye pickup lanceres.

Krisestyring

Da finansmarkederne brød sammen i efteråret 2008, kollapsede salget af pickup-trucks, og selvom Mountain Top både har Toyota, Nissan og Mitsubishi blandt sine kernekunder, faldt omsætningen kraftigt. Medarbejderstaben måtte reduceres fra godt 60 til kun en snes. Og virksomheden, der ellers har været vant til afkastningsgrader på over 50, måtte nøjes med et nul-resultat i sidste regnskabsår. Nu er Mountain Top begyndt at ansætte igen og ser ud til at komme styrket ud af krisen, men det sidste år har været hårdt.

- Vi satte først medarbejderne i produktionen på arbejdsfordeling, men da ordrerne stadig udeblev, måtte vi afskedige, beklager Marie-Louise Bjerg. Ventetiden på opsvinget er imidlertid brugt offensivt.

I produktionen er der gennemført et LEAN-projekt, i økonomiafdelingen er der indført et nyt økonomisystem på C5-platformen, og Mountain Top er blevet ISO 9001 certificeret, så virksomheden lever op til alle de krav, de store bilfabrikker stiller til underleverandører.

Ude i kantinen i Mountain Tops 3.200 kvm. næsten nye fabriksbygning - indviet i 2006, da højkonjunkturen kulminerede - hænger virksomhedens omsætningstal måned for måned på opslagstavlen og minder medarbejderne om, at tiderne har været slemme. Nu går kurven igen i vejret.

- Vi holder løbende medarbejderne orienterede om ordreindgangen og den økonomiske situation. Vi har også fortalt dem, at vi kunne leve nogle år med nulresultater, fordi vi har tjent penge i de gode år. Vi har hele tiden troet på virksomheden, og derfor var og er vi også parate til at investere i Mountain Top igen, siger Marie-Louise Bjerg.

Baby under bordet

Ingen har nogensinde stillet spørgsmål ved hendes rolle som direktør - heller ikke i de dage i 2006, hvor der var allermest travlt, og lille Oscar ofte måtte placeres i babyliften under direktørens skrivebord.

- Det er jo en af fordelene ved at være ejerleder - du skal ikke spørge nogen om lov, siger Marie-Louise Bjerg, der arbejder ca. 40 timer om ugen i virksomheden, men også tit bruger noget af weekenden på Mountain Top.

- Især her i kriseperioden var der jo mange små opgaver, der pludselig dumpede ned, og dem har jeg og min mand selvfølgelig følt en ekstra forpligtelse til at tage os af.

Brandkvinde

Uddannelsen er yderligere suppleret med en periode som praktisk brandmand i Raleigh, North Corolina i USA, og som sagsbehandler for byens bygnings- og brandmyndigheder.

Dygtige, initiativrige og selvstændigt tænkende medarbejdere er ifølge Marie Louise Bjerg en væsentlig del af forklaringen på, at man kan udvikle og producere hardtops og andet tilbehør til pickup-trucks under danske himmelstrøg.

- Medarbejderne er vores væsentligste ressource, de er meget involverede og jubler lige så meget som jeg, når en ordre tikker ind via faxen.

Hun har bl.a. mærket initiativet under kriseperioden, hvor mange medarbejdere af sig selv har foreslået nye arbejdsopgaver, når det kneb med ordreindgangen.

Konstant prispres

- Det får de nu ikke hos mig, men kravet sikrer, at vi hele tiden må rationalisere og være effektive, forklarer Mountain Top-direktøren. '

Derfor opkøber Mountain Top også komponenter i bl.a. Fjernøsten, men der er ingen planer om at lægge den samlede produktion ud.

- Vi lever af høj kvalitet. Vi har oplevet, at asiatiske producenter har forsøgt at kopiere vore produkter. Vi anlægger sag, hvor det giver mening, men ellers produktudvikler vi os ud af problemerne. Det er den sikreste vej, og den kan vi bedst følge, når vi selv har kontrol med det meste af produktionsprocessen, siger Marie-Louise Bjerg.

Lige nu handler strategien om at sikre Mountain Tops position som direkte leverandør til bilfabrikkerne. Hidtil har Mountain Top også solgt udstyr til eftermarkedsforhandlere.

- Med VW-ordren og de andre kontrakter er der mulighed for at komme op i værdikæden og helt tæt på fabrikkerne. Det foretrækker vi, men det er et valg, som ikke er uden problemer. Der er mange led, der skal tjene penge på autotilbehør til pick up-trucks, hvilket har indflydelse på prisen. Alligevel er det at foretrække at være direkte leverandør - det giver mange fordele - f.eks. ved adgangen til at deltage i bilfabrikkernes produktudvikling, fortæller Mountain Top-direktøren, som dog understreger, at man fortsat vil kunne finde Mountain Tops produkter i forhandlerleddet.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere