Del : SMS
Berlingske Business

Hold store diskussioner bag lukkede døre

pix-leder
Birgitte (Sidse Babett Knudsen) og Kasper (Pilou Asbæk) i diskussion om valget af Danmarks nye EU-kommisær. Billede fra dramaserien 'Borgen' på DR1. Foto:

En ledergruppe skal stå sammen, arbejde sammen og udsende klare, entydige signaler - hvis der er uenighed blandt lederne, vedkommer det ikke medarbejderne.

Artiklen fortsætter under annoncen
For nogen tid siden læste jeg en klumme i Børsen med overskriften ”Sludder eller sladder?” skrevet af Mette Nørgaard, som er international erhvervsrådgiver. Det var interessant læsning, der satte fokus på, hvordan den informative sludder mellem kolleger hurtigt kan forvandle sig til sladder. Men det, som særligt fangede min opmærksomhed, var hendes fokus på lederens og ledergruppens rolle og den særlige forpligtelse, lederne har til at skabe en kultur, hvor de taler til og ikke om hinanden.

En leder må ikke være den, der opfører sig utroværdigt eller uhensigtsmæssigt og bør slet ikke være den, der sladrer. Mette Nørgaard nævner bl.a., at chefer, der forsøger at score point ved at ”betro” medarbejdere, at de skam også er uenige i den upopulære beslutning, de selv var med til at debattere på ledermødet, i hendes øjne opfører sig utroværdigt. 

Det kan jeg ikke være uenig i. Regel nummer et for en ledergruppe og en ledelse er, at man arbejder sammen og står sammen. Kulturen og sammenholdet i en ledergruppe er ganske afgørende for medarbejdernes opfattelse af, hvordan virksomheden fungerer, og hvordan virksomhedens værdier udleves. Det er lederne, der skaber kulturen og er rollemodeller, og i sidste ende er disse signaler afgørende for medarbejdernes arbejdsindsats og dermed for virksomhedens bundlinje.

Hvis en ledergruppe ikke fungerer sammen, vil det påvirke medarbejderne. Jeg kan huske, at en leder i mit netværk for nogle år siden fortalte om en episode i hendes virksomhed, hvor to ledere meget højlydt havde diskuteret prioritering af nogle arbejdsopgaver. Der var som udgangspunkt ikke noget forkert i at tage diskussionen. Problemet var, at den foregik i det åbne rum, hvor en gruppe medarbejdere var med som ufrivillige tilskuere på sidelinjen. 

Medarbejderne var rystede over, at de var blevet tvunget til at overvære noget, som de ikke havde lyst til. De havde ikke blot set og hørt en leder blive overfuset og irettesat, men også set en anden leder udvise en meget råbende og hidsig adfærd, som på ingen måde var hensigtsmæssig, og som de i øvrigt fandt ubehagelig. Hændelsen fyldte meget hos medarbejderne, og selv om det ”kun” var en håndfuld, der havde overværet episoden, var den i løbet af kort tid nået til alles kendskab.

Sympatien lå hos den leder, som var blevet overfuset, og snakken gik omkring den leder, som i medarbejdernes øjne havde udvist en meget upassende adfærd i det åbne rum. Ikke blot havde den pågældende leders renommé fået en ridse, men hele ledergruppen blev sat under ”observation”, for spørgsmålet blev rejst blandt medarbejderne, om det var sådan, ledergruppen talte til hinanden. Det blev noget af en opgave for ledelsen at stoppe sladderen omkring episoden, og det tog lang tid at genoprette ledergruppens image. 

Episoden er desværre nok ikke enestående, men bør ikke foregå. Derfor er det vigtigt, at lederne er meget bevidste om deres rolle og den måde, de agerer på. 
En leder og ledergruppe skal udvise og udstråle klare signaler, skal stå sammen, skal ses sammen og skal arbejde sammen. En ledergruppe eller ledere imellem kan være nok så uenige, og bølgerne kan gå højt, hvilket kan være sundt nok i diskussioner for at nå hele vejen rundt om et givet emne eller en vanskelig beslutning. Men det må aldrig komme uden for det lukkende rum. Når døren går op, skal det være en enig og en samarbejdende gruppe, der står frem. 

Ledergruppen skal udstråle, at den arbejder og sigter efter at nå fælles mål og resultater, og ikke at lederne i gruppen ”blot” arbejder for eget team eller for egen vinding. For er der nogen, der er hurtige til at læse signaler om uoverensstemmelser og uenighed blandet ledere, er det medarbejderne, og så er der grobund for både sludder og sladder.  

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere