Del : SMS
Berlingske Business

Hold fingrene langt væk

lederne

Så længe der ikke er konkrete beviser på svindel, skal du overlade det til den årlige revision at opklare eventuelle ulovligheder på arbejdspladsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ledelsesrådgiver Michael Uhrenholt er klar i mælet, når han anbefaler løsning nr. 1 på Ugens Dilemma, hvor en mellemleder har mistanke om, at en lederkollega finansierer sit privatforbrug med virksomhedens midler.

I dilemmaet, der ligger til afstemning på Business.dk, vækker det mistanke, at 43-årige Louise, som i nogle år har haft en dårlig privatøkonomi som følge af en skilsmisse, pludselig har fået råd til ny bil og ferie i Thailand. Samtidig arbejder hun ofte over, trækker sig fra det sociale fællesskab og virker kort for hovedet.

»Så længe der kun er tale om en mistanke, vil mit bedste råd være, at lederen skal passe på sig selv. I værste fald kan det vise sig, at man har taget fejl og mistolket nogle signaler. I den situation vil lederen stå i en rigtig grim situation, hvis hun eller han er stået frem med sin mistanke,« siger Michael Uhrenholt.

Julefrokost. Druk og nissehue.

Michael Uhrenholt opfordrer til, at man overlader ansvaret for opklaringen af eventuel svindel til den årlige revision.

Det kan nemlig gå ud over tilliden og samarbejdet på arbejdspladsen, hvis en leder eller medarbejder begynder at handle på mistanker og fornemmelser. Og man risikerer samtidig at bringe sig selv i miskredit hos topledelsen.

»Hvis man til gengæld opdager noget helt konkret, vil det være ansvarligt at handle. I det tilfælde ville jeg råde til at gå direkte til den mistænkte kollega og konfrontere hende med det. Men så længe, der kun er tale om en mistanke, må man holde op med at fokusere på det,« siger Michael Uhrenholt.

pix-ugens dilemma, uge 45

oplæring

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere