Berlingske Business
LIVE
12:19 København Zoo skal have ny direktør

Her skal være højt til loftet

En person fra faglige kredse med et tæt kendskab til HTH Køkkeners øverste chef kan ikke sådan lige finde

på andre dårlige sider ved Preben Bager, end at han er sjællænder.


Han skulle bare vide, at den 53-årige

administrerende direktør for Nordens største køkkenfabrik faktisk er helt inde fra Vesterbro og aldrig havde forestillet

sig en erhvervskarriere i Vestjylland, inden han for godt 20 år siden blev headhuntet til HTH.


Gennem ruderne i en udlejningsbil

fra lufthavnen tegnede virkeligheden sig da også på den grå efterårsdag truende nok med sortbrogede køer

og uendelige vidder farende forbi.


- I dag må jeg sige, at en af styrkerne ved HTH er, at vi er her i Ølgod. Vi

forsøgte os på et tidspunkt med en fabrik i Tistrup få kilometer herfra. Den blev et kæmpeflop. Bagefter

kunne jeg godt se, at det var helt forkert. Vi har lukket markedskontorer ude omkring. I stedet har vi brug for partnere - og sælgere

- på markederne. Al administration og udvikling skal foregå her.



Dobbelt så store

- Vore største

konkurrenter i Tyskland er dobbelt så store som os, og de samler det hele et sted. Vi laver ganske vist bordplader i Bjerringbro

og den eksklusive køkkenserie, uno form, i Farsø. Men det er rene produktionssteder, og de skal have så lidt administration

som muligt. Så sikrer vi, at vi udvikler os i samme retning.


Preben Bager vil have højt til loftet. Med sin energi

og fortælleglæde er han ved at sprænge rammerne på kontoret, når man med vingefang som en musvåge

beretter om sine fejltagelser og nye opdagelser. HTH-chefen elsker modstand, uanset om det er mod den hidsige røde farve på

gulvtæpperne eller mod en ny ide til at afsætte et køkkenprodukt, der gennem årene har haft national status.


-

Vi har et salgssystem med franchisetagere, der er ligeværdige partnere. Hvis jeg kommer med en guddommelig ide, skyder de den

ofte ned, fordi det går ud over deres pengepung, hvis den ikke virker. Det er frygteligt irriterende ved franchise, at du ikke

bare ved et tryk på en knap kan sætte noget i gang. Men det hindrer de største fejltagelser.


- Jeg opfordrer

meget til den samme interne debat i HTH. Ofte kan jeg synes, at der skal for megen intern snak til, inden vi beslutter os. Vi er trods

alt over 860 medarbejdere. Men hvis du ikke har folk med på ideen, og de forstår den, så drop den, siger Preben

Bager.


Han ser ingen modsætning mellem at skabe vækst og værdier for aktionærerne og at drive en arbejdsplads,

hvor der er plads til både ældre medarbejdere, personer med nedsat arbejdsevne og indvandrere.


- Jeg ser lighedstegn

mellem, at det går godt, og at medarbejderne trives. Vi er ejet af et svensk investeringsselskab. Folk med de privatejede virksomheder

siger, at de ikke behøver at tjene penge her og nu. Jamen, hvordan vil de så kunne sikre deres fremtid. Jeg skal også

som direktør have et spark i røven indimellem, ellers bliver det hele for jævnt, og det skal det ikke være.


-

Medarbejderne går også op i, om det går godt eller skidt. De behøver ikke nødvendigvis fodres med

tal hele tiden. Men alle skal være klar over, at skal vi have det godt, skal vi også tjene penge. Jeg ville gerne give karakterer

til alle hver uge. Har vi bestået? Det ligger i den menneskelige natur, at man vil måles. Hvis man har bidt tænderne

sammen, og det er lykkedes, er det en stor tilfredsstillelse for alle, siger Preben Bager.



De lærerige kriseår

Med

egne ord er den tidligere butikselev fra Fona fra den tid, da kæden var så flink, ikke belastet af den store teoretiske

viden. Han er generalisten, der har fået den gave, at han elsker at tale med folk, også med dem, der har læst i

bøgerne, specialisterne. HTH har brug for begge typer.


- Vi lavede på et tidspunkt en undersøgelse af de

funktionærer, vi havde afskediget i 10 år. Vi fandt ikke en eneste, hvis faglige kvalifikationer ikke var i orden. Det

er selvfølgelig vigtigt, at det faglige er på plads, men det er lige så afgørende at følge med og

konstant tilegne sig viden. Og så skal man kunne samarbejde, siger Preben Bager.


Han fik selv sat samarbejdsevnerne på

prøve, da han i december 1992 vendte tilbage til Ølgod efter et par år som direktør for Danica Køkkenet.

Et par måneder forinden var den svenske og norske krone samt liren blevet devalueret med 26 procent og gjorde det næsten

umuligt at sælge køkkener på nogle af de vigtigste markeder. HTH stod til et gigantisk underskud. Samtidig var

virksomheden midt i processen med at lægge HTH og Danica sammen og skære antallet af fabrikker ned fra seks til tre.


-

Den opgave havde jeg groft undervurderet, og den kostede langt mere i tid og penge end ventet. Vi kom ud med noget i retning af 70

mio. kroner i underskud det år. Jeg var til kammeratlige samtaler hos vores daværende svenske ejer, Stora. De tog det

stille og roligt, fordi de stolede på strategien. En privat ejer ville formentlig være gået i panik.


- Dengang

havde jeg mine håndgangne mænd. En helt stor styrke ved HTH er, at den lille ledelsesgruppe, vi var, er her endnu. Vi

har været hele følelsesregistret igennem, og vi kom til at kende hele organisationen. I en sådan situation er der

nogle medarbejdere, der skuffer dig, andre klarer sig, og nye, som du slet ikke havde ventet, dukker op, siger Preben Bager.


Især

at flytte Danmarks næststørste køkkenproducent, Danica, fra Bjerringbro til Ølgod viste sig langt sværere

end antaget.


HTH''s egen produktion var på 13.000 skabe om ugen, og Danicas 3000 skabe med en helt anden konstruktion skulle

blande sig på det samme montagebånd. Op mod jul i 1993 kneb det med at levere til tiden, fordi vigtig viden, erfarne Danica-medarbejdere,

var blevet i Bjerringbro.



Den lokale loyalitet

Allerede i 1994 vendte udviklingen med et lille overskud, og siden har HTH

været en god forretning kulminerende med en overskudsgrad på 13,5 pct. i 1997. Året forinden var HTH blevet overtaget

af svenske Industri Kapital, der siden omdøbte sine virksomheder inden for byggeindustrien til Nobia AB. Dem holder Preben

Bager af at måle sig med nu.



Nemmere i Vestjylland

- Jeg synes, det er nemmere at være leder i Vestjylland end

i Albertslund. Alle føler en stor loyalitet her. Hele det lille samfund er klar over, at HTH er noget vigtigt, og vi må

også føle et stort ansvar over for lokalsamfundet. Vi må gøre det godt, for ellers falder huspriserne, og

købmanden lukker, siger Preben Bager.


Som markedsdirektør for HTH i 80''erne tilbragte familien nogle af de bedste

år i Ølgod. Han holder af at tale med alle og at møde medarbejdere og partnere i andre sammenhænge end de

forretningsmæssige. Så falder paraderne, for ingen er i stand til at spille komedie flere dage i træk.


- Der

er kæmpeforskel på at være her og hos Nobias virksomheder i Tyskland. Når jeg kommer der, er der kæmperespekt

for mig som leder, selv om nogle synes, det er sindssygt, det jeg siger. Det er livsfarligt. Ingen bliver halshugget for at komme

med sin mening og sige tossede ting her hos os, siger Preben Bager.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen