Del : SMS
Berlingske Business

Her er lederjobbet anno 2014

Leder

Bundlinje og kundetilfredshed vejer tungt, og udvikling og fastholdelse af gode medarbejdere vil på ny i 2014 blive blandt de vigtigste ledelsesopgaver.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kalenderen viser 29. december, og om to dage skal vi pakke 2013 ned og akkompagneret af champagne og raketter sige pænt goddag til et nyt år. For mange ledere bruges december til at gøre status over det forgangne år samt forberede det kommende.

Der er således de seneste uger blevet kigget på resultater for 2013 i mange virksomheder og reflekteret over, hvad der gik godt og skidt. Og der er blevet gjort mange tanker om, hvilke mål der skal indfries, og hvad der skal gøres anderledes, når 3-tallet udskiftes med et 4-tal.

Den gode nyhed, når der gøres status og kigges fremad, er, at man altid kan gøre det endnu bedre. Har man tjent én million, kan man næste år jagte to. Har man udvidet medarbejderstaben med ti, kan det måske i det nye år lade sig gøre at ansætte 20. Og har otte ud af ti kunder været tilfredse, vil det være oplagt at prøve at skrue tilfredsheden op til ni ud af ti.

Spørgsmålet er samtidig, hvordan man som leder skal prioritere sin tid. Verden er under konstant forandring, og det betyder på visse områder, at ledernes fokus forandrer sig i takt hermed.

I Lederne foretog vi før jul i samarbejde med analyseinstituttet YouGov en undersøgelse om de privatansatte lederes forventninger til 2014, og vi spurgte blandt andet, hvilke ledelsesopgaver der får størst betydning. Topscorer er »mål- og resultatstyring«, som 73 procent mener får stor eller meget stor betydning, efterfulgt af »forbedret kundetilfredshed eller kundeloyalitet«, »effektivisering af arbejdsprocesser« og »udvikling og fastholdelse af gode medarbejdere«.

I den modsatte ende af listen finder man »outsourcing«, som kun hver syvende mener bliver en stor eller meget stor ledelsesopgave i 2014.

Når jeg kigger på resultaterne af undersøgelsen, hæfter jeg mig særligt ved, at »udvikling og fastholdelse af gode medarbejdere« kommer ind blandt de væsentligste ledelsesopgaver lige efter de mere traditionelle fokuseringer på bundlinje, kundetilfredshed og effektivisering. Det understreger, at personaleledelse i disse år bliver en større og større del af ledernes job – uanset om vi er i krisetider eller, som meget tyder på er tilfældet, på vej ind i tider med optimisme og begrundet håb om ny vækst.

Når jeg taler med lederkolleger i forskellige brancher, i forskellige dele af landet og på forskellige ledelseslag er der en klar tendens til, at de bruger mere og mere tid på personaleledelse og medarbejderudvikling. Moderne medarbejdere kommer generelt med store kompetencer, et højt uddannelsesniveau og en imponerende entusiasme. Men de stiller samtidig store krav og har en forventning om, at dét at gå på arbejde ikke kun handler om at tjene penge til at betale havregryn og husleje, men i mindst lige så høj grad om at blive udviklet og få tildelt ansvar.

Er lederne ikke i stand til at skrue en spændende og udfordrende hverdag sammen for medarbejderne, vil mange medarbejdere begynde at kigge sig om efter nye græsgange. Og er man som virksomhed ikke oppe på beatet i forhold til at gøre sig attraktiv for potentielle nye medarbejdere, lander ansøgningen formentlig i stedet hos konkurrenten.

Men hvilke krav stiller det så til lederne her på tærsklen til et nyt år, at de måske skal bruge endnu mere tid på personaleledelse? Det betyder set med mine øjne primært to ting: Dels er lederne nødt til at holde sig ajour og løbende sørge for at dygtiggøre sig og eventuelt få efteruddannelse i de forskellige discipliner, som personaleledelse indebærer – herunder for eksempel at gennemføre vanskelige samtaler på en god og respektfuld måde. Og dels stiller det store krav til lederens menneskelige egenskaber.

I den forbindelse var det næppe nogen tilfældighed, at en undersøgelse fra Lederne tidligere på året viste, at det, der først og fremmest kendetegner en god leder, er, at han er »troværdig«, »handlekraftig« og »ærlig og ligefrem«.

Godt nytår!

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere