Del : SMS

Harvard-professor vil reformere dansk MBA

Robert D. Austin, leder af MBA på CBS.
Robert D. Austin, leder af MBA på CBS.  Foto:

MBA-skolernes fokus på teknik frem for ledelse var som benzin på den økonomiske krises bål. Derfor skal uddannelserne nytænkes, mener ny chief operating officer på CBS-Simi Executive, professor Robert D. Austin.

Artiklen fortsætter under annoncen

Havde MBA-skolerne et ansvar for den alvorlige økonomiske krise?

Søger man svaret i MBA-miljøet verden over, får man to vidt forskellige svar, men hører man til kritikerne, kommer man selvsagt på arbejde, for så skal MBA-uddannelserne nytænkes.

En af dem, der er trukket i arbejdstøjet, er professor Robert D. Austin. I begyndelsen af september blev han udnævnt til chief operating officer på CBS-Simi Executive. I forvejen var han studieleder på Executive MBA-programmet, og han er desuden tildelt et professorat på Institut for Ledelse, Politik og Filosofi med fokus på ledelse af kreative virksomheder.

Indtil for to og et halvt år siden havde han sin daglige gang på Harvard Business School i Boston.

“Groft sagt har MBA-skolerne produceret teknikere frem for ledere. Vi har fået en masse personer, der er eksperter i finansielle modeller, men som helt har glemt historikken og relationerne til det omkringliggende samfund,” siger den nye leder til Berlingske Nyhedsmagasin.

Robert D. Austin mener, at helikopterperspektivet skal tilbage på MBA-uddannelserne.

“Der skal være en indsats for, at skolerne også tager højde for virksomheders rolle i en samfundsmæssig kontekst. Og så skal vi ikke producere teknikere, men ledere. Jeg tror, at du over hele verden vil se en stor indsats for at redefinere skolerne i de kommende år,” siger han.

Designere coacher erhvervsledere: Han henviser til flere amerikanske topuniversiter, hvor udviklingen allerede foregår, som på det navnkundige Stanford University i Californien. Her benytter skolen konsulenter fra idé- og designkonsulenthuset IDEO til at supervisere de grupper af elever, der sidder fordybet i projekter. Idéen er at inficere eleverne med nye tænkemåder.

“Det er en interessant model, som man sagtens kunne lave en københavnervariant af. Danmark er traditionelt dygtig inden for design driven innovation, og jeg kan nemt forestille mig frugtbare forbindelser mellem erhvervsfolk i Danmark og folk fra eksempelvis designmilijøet i Milano,” siger han.

Læs hvordan Robert D. Austin vil reformere MBA i Berlingske Nyhedsmagasin 22. oktober.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere