Del : SMS
Berlingske Business

Han nåede at sælge i tide

sa
Foto:

Morten Strømsted og hans partnere i Dansk Erhvervsudvikling er eksperter i »glidende generationsskifter« i mindre virksomheder. En lang række firmaer blev solgt i 2006 og 2007 med god fortjeneste. Nu er selskabet parat til nye opkøb, men forivrer sig ikke.

Artiklen fortsætter under annoncen

I august har Dansk Erhvervsudviklings kontorer i Hellerup lignet dem, man finder i en virksomhed under afvikling. Ingen gardiner, masser af flyttekasser og bunker med dokumenter, som venter på at blive pakket ned. Men det første øjekast snyder. For Dansk Erhvervsudvikling, der bl.a. investerer i virksomheder med behov for et glidende generationsskifte, er blot i færd med at tage sin egen medicin.

Dansk Erhvervsudviklings porteføljevirksomheder er blevet trimmet til at modstå finanskrisen. Nu gør »moderselskabet« det samme. Der er ikke brug for et dyrt hovedkontor. Selskabets tre partnere bruger en stor del af deres tid som konsulenter og sparringspartnere ude i de tilkøbte virksomheder. Så hvorfor ikke tage konsekvensen og arbejde 100 pct. virtuelt.

- Vi hjælper porteføljevirksomhederne med ejendomssalg, styring af nye projekter og andre opgaver, som gør det muligt for den daglige ledelse at koncentrere sig om driften, fortæller Morten Strømsted, direktør og indehaver af Dansk Erhvervsudvikling. Han skal nu arbejde hjemmefra, når han ikke er i Jupiter Group, Semvac og Jupiter Ål eller i andre firmaer, som Dansk Erhvervsudvikling er engageret i.

Is i maven

Strømsted og hans to partnere er i øjeblikket i færd med at kigge på nye virksomheder, bl.a. indenfor vindmøllesektoren og indenfor cateringbranchen, hvor man har gode erfaringer.

Det kan de gøre med is i maven, for i modsætning til flere af konkurrenterne blandt investeringsselskaberne lykkedes det Dansk Erhvervsudvikling at frasælge en række virksomheder i 2006 og 2007, hvor priserne endnu var gode. I regnskabsåret 2007 alene blev der tjent 160 mio.kr., hvoraf hovedparten blev udloddet til aktionærerne til nye investeringer.

- Vi var så dygtige eller heldige, at mange af vore virksomheder i 2006 og 2007 havde nået et stadie, hvor de skulle have nye ejere for at kunne udvikle sig yderligere. Priserne på de virksomheder, vi handlede dengang, afspejlede de gode konjunkturer før finanskrisen. Samtidig afstod vi fra at gå ind i nye opkøb, fordi priserne simpelthen var for høje. I dag har vi en lille portefølje og en pæn sum ledige penge, som skal ud at arbejde, men vi forivrer os ikke, siger Morten Strømsted.

Jupiter i spil

Dansk Erhvervsudvikling er etableret i 1998 af Morten Strømsted og hans far Frank G. Petersen, der i årrække var nordisk direktør for IBM.

Selskabet går efter virksomheder med overskud på mellem tre og 40 mio. kr. Glidende generationsskifter har udviklet sig til Dansk Erhvervsudviklings særlige ekspertise. I det største porteføljeselskab, Jupiter Vind på Bogø ved Vordingborg, er generationsskiftet fra de to ejere, Steffen Steffensen og Hans Gabelgaard, gennemført over tre år med stor succes for alle parter.

Vindsektionen i Jupiter har ti-doblet sin omsætning og er blevet til Jupiter Vind, mens de øvrige enheder i Jupiter koncernen nu er skilt ud i selvstændige selskaber i en ny ejerstruktur med Dansk Erhvervsudvikling som investor enkelte af dem.

- Glidende generationsskifter kræver stor fleksibilitet af alle de involverede. Som nye ejere skal vi være den nye direktørs partner, men det er jo ikke altid, at den nye direktør viser sig at være den rette. Derfor skal vi også lytte de tidligere ejere. Omvendt må vi også være parat til at gennemføre generationsskiftet hurtigt, hvis de gamle ejere ikke har forstået deres nye rolle, siger Morten Strømsted.

Flere konkurrenter

Da Dansk Erhvervsudvikling etablerede sig for ti år siden, var der kun få investeringsselskaber, som interesserede sig for mindre og mellemstore virksomheder. Siden 2004 er der kommet mange flere til.

- Det er godt for virksomhederne, at der mere konkurrence om at købe dem. Lige nu er mange investeringsselskaber hårdt hængt op med deres eksisterende opkøb. Men på sigt må vi forvente, at investerings-selskaberne igen kommer på fode, selvom vi næppe når det aktivitetsniveau, som vi havde i branchen under højkonjunkturen, slutter Morten Strømsted.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere