Del : SMS
Berlingske Business

Hamstring fra buffeten er ikke i orden

pix buffet
Stop medarbejderens rov på kantinebuffeten, inden der udvikles en kultur på arbejdspladsen, hvor der ikke er forskel på dit og mit, anbefaler ledelsesrådgiveren i forhold til sidste uges ledelsesdilemma.

Stop medarbejderens rov på kantinebuffeten, inden der udvikles en kultur på arbejdspladsen, hvor der ikke er forskel på dit og mit, anbefaler ledelsesrådgiveren i forhold til sidste uges ledelsesdilemma.

Artiklen fortsætter under annoncen

I sidste uges dilemma har en afdelingsleder en udfordring med en medarbejder, der uden at få lov og ganske ublu forsyner sig med mad fra arbejdspladsens frokostbuffet til sin aftensmad derhjemme.

Virksomheden har ingen formelle regler mod hamstring fra buffeten, men afdelingslederen synes ikke, at det er i orden. Skal lederen tage sagen op med medarbejderen, er humlen i sidste uges dilemma? Man ikke bare kan, men skal tage affære i en sådan sag som leder, fastslår ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen.

Carsten Bjerg

- Man kan ikke have nedskrevne politikker for alt. Derfor vil der altid være en del løse rammer på en arbejdsplads, og det er lederens ret og pligt at korrigere, når en medarbejder træder ved siden af.

En god leder – og en god medarbejder – gør opmærksom på, hvis noget ikke er i orden – om det så er persille mellem tænderne efter frokosten, en skævt knappet skjorte eller grisk adfærd ved kantinebuffeten. Også for medarbejderens egen skyld, så vedkommende undgår kommentarer eller snak i krogene, siger Flemming Andersen.

Plads til fleksibilitet Flemming Andersen anbefaler løsningsforslag nummer to, hvor lederen fortæller medarbejderen, at det ikke er ok at tage mad med hjem, og at hun skal standse sin madpakkeproduktion med det samme.

Med mindre der helt eksplicit er aftalt andet, er kantinens frokostbuffet beregnet til frokostmåltidet på arbejdspladsen og ikke andet, er ledelsesrådgiverens holdning.

- Man tilpasser sig den kultur, der er på arbejdspladsen, og faren ved at lade medarbejderen fortsætte sin ”madpakkeproduktion” fra buffeten er, at grænserne for, hvad der er dit og mit bliver rykket.

demo

Måske vil andre så synes, at det er okay at tage andre ting fra arbejdspladsen som kontorartikler, engangsservice og reklamegaver møntet på kunder med hjem til privatbrug, forklarer Flemming Andersen.

Der skal dog være plads til fleksibilitet, og der er intet i vejen for, at en medarbejder i periode, hvor han eller hun er særligt presset, får lov til at tage rester med hjem fra frokosten, hvis det kan aflaste på hjemmefronten. Det skal bare aftales på forhånd, understreger ledelsesrådgiveren.

idea

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere