Del : SMS
Berlingske Business

Ham, de andre topchefer gerne vil lege med

11BUSJim-Hagemann-Snabe-145.jpg
Tidligere topchef for SAP, Jim Hagemann Snabe.

Om føje tid kan Jim Hagemann Snabe på sit CV skrive bestyrelsesmedlem i Danmarks største virksomhed. Og A.P. Møller – Mærsk kan bryste sig af at have fået en af Danmarks fremmeste globale teknologikyndige i bestyrelsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Navnet snyder lidt. Jim Hagemann Snabe. Det klinger tysk. Men Snabe er ærkedansk med rødder i Bramming i Vestjylland. Faderen var faktisk direktør for Maersk Helicopters. Og nu træder sønnike lidt ind faderens fodspor – om end hans indgang er til det allerøverste organ i A.P. Møller – Mærsk, hvor han er udset til at afløse Sir John Bond.

Det er en feteret herre, konglomeratet på Esplanaden får i sin midte. Jim Hagemann Snabe kan både byde på en solid international karriere, et misundelsesværdigt globalt netværk og ikke mindst teknologiindsigt og bud på, hvad den digitale revolution rummer af muligheder og udfordringer. Med andre ord: Han er en af dem, de andre topchefer gerne vil lege med.

JHS

På den globale karrierestige er han nået langt. Indtil for to år siden var han den ene halvdel af den øverste chefduo i en af verdens største softwarevirksomheder, tyske SAP. I dag øver han indflydelse på virksomheden som bestyrelsesmedlem. Han er tillige medlem af bestyrelserne i tyske Siemens og tyske Allianz og herhjemme i Danske Bank og næstformand i B&O. Desuden er han medlem af fondsbestyrelsen for World Economic Forum, som blandt andet arrangerer de årlige møder i Davos.

Og netop det verdensøkonomiske møde giver adgang til en celeber kreds med topchefer, toppolitikere og topforskere. I år sås blandt mange: Microsoft-grundlægger Bill Gates, den britiske premierminister David Cameron, og direktøren for Den Internationale Valutafond, Christine Lagarde,

Selv har han tidligere forklaret, at hans karrierevej i begyndelsen handlede om at blive kastet ud på dybere og dybere vand, hvor han efterhånden lærte at svømme, ligegyldigt hvor dybt det var. Recepten, han udskrev, var at opsøge muligheder og gribe de chancer, der bød sig. Og han sørgede for, at opgaven indeholdt et aspekt, som han ikke havde taget livtag med før.

17MAGTyskland-pix-153208.jpg
LÆS MERE : Lær af Tyskland

Han kalder sig selv »en bekymret optimist« i forhold til den digitale udvikling. Han ser den digitale teknologi som et redskab, der kan løse fundamentale udfordringer, som samfundet står over for miljømæssigt, sundhedsmæssigt og ressourcemæssigt. I hans verdensbillede dur den logik, der er forankret i industrisamfundet, ikke længere. For ham er digitaliseringen og teknologien fundamentet, der rummer løsningen på de udfordringer, vi står overfor. For ifølge Jim Hagemann Snabe bygger vi stadig vores logik på industrialiseringens dogmer.

»Vi masseproducerer, fordi masseproduktion betyder, at varerne bliver produceret til den laveste pris. Det øger forbruget, uden at det bliver for dyrt, og det øger produktiviteten betydeligt. Det er en periode, hvor der er blevet skabt stor rigdom, og hvor mange mennesker er blevet løftet ud af fattigdom. Men – det er også en epoke, der er nået til sin ende. Og vi bør genopfinde og udfordre epokens antagelser,« sagde han for nylig til Berlingske.

17MAGJim-Hagemann-Snabe-104.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere