Berlingske Business

Hårdt arbejde at sparke døren ind til nyt job

Working
Det kræver mere end hårdt arbejde at sparke døren ind hos virksomhederne.

Det er efterhånden mange år siden, at man som jobansøger kunne forvente at komme i betragtning til et job, hvis man blot på en lap papir skrev et par linjer à la »Jeg er interesseret i den ledige stilling« eller »Jeg kunne godt tænke mig at arbejde inden for jeres branche, har I et ledigt job?« og smed det i virksom­hedens postkasse.

Det var for både ansøger og virksomhed en enkel måde at rekruttere på, det var en acceptabel fremgangsmåde, og mange gange fungerede det faktisk. Men tiderne har ændret sig, og der stilles i dag helt andre krav til ansøgere, måden, vi kommer i kontakt med hinanden på, og hele processen omkring rekrutteringen. Vi har som virksomheder en forventning om at få en perfekt ansøgning og et godt CV, der både er velformuleret, har en god motivation og ikke mindst en demonstration af, at ansøgeren matcher de kompetencer og krav, som vi efterspørger. At skrive en jobansøgning anno 2016 er således ikke bare venstrehåndsarbejde. Det kræver mere end hårdt arbejde at sparke døren ind hos virksomhederne.

Hand for a handshake. The conclusion of the transaction.

Det er svært at være uenig i budskaberne fra virksomhederne generelt om, at der er visse succeskriterier for en god ansøgning, hvad angår sprog, form og layout, og at der er områder, hvor der absolut ikke må sjuskes. Ansøgning og CV er simpelthen adgangsbilletten til en jobsamtale, hvilket også er fuldstændig i tråd med det, der blev nævnt i en artikel i Berlingske og på Business.dk for et par måneder siden. Under overskriften »Så dårlige er nyuddannede til at skrive ansøgninger« var beskeden fra erhvervslivet, at mange gør det godt, men at nyuddannede generelt godt kan stramme lidt op, når det kommer til formulering af ansøgninger.

Jeg har faktisk selv det indtryk, at mange har godt fat i processen, og at der er langt imellem de decideret dårlige ansøgninger. Men med førnævnte artikels overskrift in mente besluttede jeg mig for at kigge lidt nærmere på de mange ansøgninger, som vi modtager hos Lederne, for at se, om kvaliteten af årsøgninger reelt giver anledning til, at jeg skal revurdere min opfattelse.

Min konklusion er, at jeg fastholder, at de ansøgninger, vi modtager fra kandidater, faktisk er ganske udmærkede, og i mange tilfælde er det tydeligt at se, at en del ansøgere har søgt inspiration til, hvordan man skal skrive den gode ansøgning – de er nemlig bygget over den samme skabelon.

24BUSAnders-kristian-S-rens.jpg

Det er som sådan helt fint, hvilket vi også rådgiver vores medlemmer om, når de søger inspiration til jobsøgningsprocessen. Skabeloner er fine, og dernæst kan man så gå i gang med at forfine og ikke mindst målrette ansøgningen til den konkrete virksomhed.

Men i min gennemgang lagde jeg mærke til en anden detalje, som måske kan være til inspiration og løfte kvaliteten. Jeg har en oplevelse af, at en del ansøgere ikke får læst stillingsopslaget grundigt nok og derfor ikke helt har forståelse for, hvad det er for en stilling, de søger. I stedet for at forholde sig til den konkrete stilling får ansøgeren levet sig ind i og forholdt sig til en stilling, som rent faktisk ikke eksisterer, men som han eller hun ønsker sig. Den form for misforståelse kan være en årsag til, at man bliver valgt fra, hvorimod en ansøgning, hvor kandidaten har forholdt sig til stillingsopslaget og det konkrete jobindhold, sagtens kan være udslags­givende for, at vedkommende bliver udvalgt til at gå videre i processen.

Difficult job interview

At skrive en ansøgning kan være hårdt arbejde med mange udfordringer undervejs, men heldigvis er der god inspiration at hente på diverse hjemmesider. Mit bedste afsluttende råd er et helt enkelt ét af slagsen, nemlig at man altid skal få en anden til at læse ansøgningen igennem, inden den bliver sendt – med den metode kan mange af de værste »bøffer« undgås.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen