Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Håndjern eller beskyttelse?

Der er normalt tale om spørgsmål vedrørende konkurrenceklausuler, kundeklausuler eller medarbejderklausuler.



Konkurrenceklausulen

er en klausul, hvor medarbejderen forpligter sig til ikke at ville drive virksomhed eller forretning af en bestemt art på den ene

eller anden måde -hverken som selvstændig eller som ansat. Det betyder altså, at medarbejderen er udelukket fra

at arbejde enten for nogen bestemte konkurrenter eller indenfor en branche. Det er i første omgang op til parternes aftale

at definere området nærmere, herunder hvor lang tid klausulen skal være gældende.



En kundeklausul er

primært en aftale mellem virksomheden og medarbejderen om, at medarbejderen i en bestemt periode, efter at han er fratrådt,

ikke må udføre arbejde for eller tage ansættelse hos sin tidligere arbejdsgivers kunder og forretningsforbindelser.



Det

vil sige, at medarbejderen sagtens kan blive i branchen og udøve konkurrerende virksomhed, efter at han er fratrådt,

men han må bare ikke have nogen kontakt med sin tidligere arbejdsgivers kunder i en bestemt periode.

Medarbejderklausul

Medarbejderklausulen

går typisk ud på, at en medarbejder, der fratræder virksomheden, ikke aktivt må "fiske" sine gamle

kolleger med over til en ny virksomhed, som den fratrådte medarbejdere er engageret i.



Der har formentlig alle dage været

diskussion om, hvorvidt det var passende eller det kunne være rigtigt, at en virksomhed på den måde kunne binde

medarbejdere, og derfor har sådanne klausuler naturligvis også været nævnt som håndjern, stavnsbånd

og lænker fra medarbejderside.



Virksomheder har på den anden side følt det helt rimeligt, at man ikke ønskede

at betroede medarbejdere efterfølgende - og det vil sige at efter et ansættelsesforhold er ophørt - i en periode

skulle optræde som konkurrenter. Der er en sædvanlig regel gældende for alle ansatte - for den sags skyld også

for alle øvrige samarbejdsforhold - i markedsføringsloven om, at en virksomhed er beskyttet mod, at en tidligere medarbejder

som udgangspunkt i en periode på tre år efter sin fratræden ubeføjet benytter sig af erhvervshemmeligheder,

som man har fået kendskab til under sin ansættelse.



Problemet med denne bestemmelse er imidlertid, at den ikke er sanktioneret,

og det vil sige, at virksomheden på den ene side dels skal bevise, at medarbejderen har overtrådt bestemmelsen, og på

den anden side også skal dokumentere et økonomisk tab. Det viser sig i praksis at være overordentligt vanskeligt,

selvom det naturligvis forsøges fra tid til anden.



Der gælder ret specifikke regler for klausulerne, som bl.a. går

ud på, at medarbejderen nu skal kompenseres med 50 pct. af lønnen på fratrædelsestidspunktet - måned

for måned i den periode, hvor klausulerne gælder. Det har givet anledning til, at en del virksomheder afstår fra

at benytte sig af klausulerne. I nogle tilfælde viser det sig at bygge på manglende viden om, at der er meget rimelige

vilkår for løbende at kunne opsige klausulerne med en måneds varsel. Desuden er det muligt at modregne den løn,

som medarbejderen ellers opnår i klausulperioden, i den kompensation, som virksomheden ellers udbetaler løbende til den

fratrådte medarbejder. Der gælder ikke særlige krav om, at medarbejderklausuler skal kompenseres. Konkurrenceklausulen

gælder normalt kun, når medarbejderen selv opsiger sin stilling, mens kundeklausulen gælder både ved virksomhedens

og medarbejderens opsigelse.



Hvis man som virksomhed ønsker at benytte sig af klausulerne, skal man naturligvis dykke

lidt nærmere ned i både behovet og de specifikke regler, men der findes naturligvis hos hver enkelt rådgiver eksempler

på sådanne klausuler, som virksomhederne kan tage udgangspunkt i og tilpasser til det særlige behov.



Effektiviteten

af klausulerne øges mærkbart ved fastsættelsen af en konventionalbod, som medfører, at virksomheden ikke

skal bevise at have lidt et decideret økonomisk tab for at kunne forpligte den fratrådte medarbejder til at betale en

erstatning, hvis det viser sig, at medarbejderen handler i strid med en af klausulerne.



For tiden kikker et udvalg på,

hvordan de nyere regler om klausulerne fungerer. Man kan godt gå ud fra, at arbejdsgiver- og lønmodtagersiden ikke kan

blive helt enige om lige netop det spørgsmål - og ordene håndjern eller nødvendig beskyttelse bruges nok

også i den sammenhæng.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen