Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Grib fremtiden

De var alle komplicerede teknologier, hvor to uafhængige fejl gjorde teknologien uoverskuelig for de mennesker,

der skulle håndtere systemerne, så tingene løb løbsk. Og den teknologiske udvikling har ikke stået

stille, siden jeg i slutningen af 80''erne sad på universitetet og skrev hovedopgave om organisationens påvirkning af ny

teknologi. I "Grib fremtiden" bliver man ustandselig provokeret: Der er ikke noget galt med teknologien; det er måden,

vi håndterer den på, der er gruelig gal og gør, at vi er ved at stresse os ihjel!


Selv om der er mere og mere

teknologi rundt omkring os, får vi ikke mere tid. Til gengæld får vi mere stress. Måske vil samfundet om få

år melde "Techonology overflow - system not responding". Hvad skal der til for at bringe mennesker og teknologi i

større harmoni, så vi ikke havner dér? "En af de erkendelser, som blev mere og mere åbenbar, var, at

erhvervslivet og teknologiproducenterne er nødt til at viske tavlen ren - glemme alt om, hvordan man har gjort, og begynde

at finde helt nye veje til fremtiden. At drive virksomhed i fremtidens samfund kommer nemlig ikke til at ligne noget, erhvervslivet

nogen sinde tidligere har prøvet". Teknologien - og dermed forandringstakten - har aldrig været større. "Med

en hastighed af en halv million mennesker om dagen kobler jordens befolkning sig sammen i et gigantisk mobilt netværk, der allerede

omfatter 1 milliard mennesker".


Acceleration beskriver det, vi er udsat for. Derfor skal bl.a. vores organisationer ændres,

for de giver ikke medarbejderne mulighed for at udnytte teknologien eller frihed til at træffe egne beslutninger. Det værdigrundlag,

systemerne og teknologierne er udviklet efter, har ikke taget højde for de menneskelige værdier. En analyse blandt Danmarks

1.000 største virksomheder viser, at topchefen er arbejdsnarkoman, mens de unge medarbejdere efterspørger balance mellem

familie og arbejde. I de gamle organisationer var viden magt. "Blandt unge, som er vokset op med Internettet, er det magt at

dele sin viden - ikke at holde fast på den. Hvis man holder sin viden for sig selv, isoleres man. Hvis man deler sin viden,

udvikler man samtidig sit netværk og får del i andre menneskers viden - man skaber udvikling." Derfor skal der skabes

kaordiske organisationer (kaordisk er sammensat af ordene kaos og orden).


"Grib fremtiden" greb mig. Den er velformuleret

og opbygget som en skriftlig surfing på nettet ville have set ud. Dermed lever den på bedste vis op til tackling af den

nye teknologi også i bogform med de mange forskellige skrifttyper og spring. Læs den før du laver den næste organisationsændring

i din virksomhed.



Grib fremtiden, Nils Elmark

pris: 258 kr., sider: 134


Udgivet af JP Bøger


ISBN 87-90959-46-9

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen