Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Grå romantik?

Jeg tænker selvfølgelig på afskedigelserne i statsadministrationen,

som p.t. er i fokus, og hvor politikkerne i fuld synlighed har sat moralen på et lavt, men for dem behageligt standpunkt, -

men problematikken, eller udfordringen som det hedder i vore dage, er såmænd den samme allevegne ikke mindst for ledere og

detailhandel.


Gruppen af over 50 årrige, eller er det fra 55 år?, kaldes lettere poetisk for "Det Grå

Guld". Det lyder smukt, og guld er et positivt ord, tænk på udtryk som "lykken er guld" - "guldkorn",

"guldmedalje", "guldalder" og nåh, ja "guldflipperne", som nok mere handler om de unge, rige og

smarte på børsen, og var det ikke et 80''er fænomen? Guld er godt, men gråt? "De små grå",

"Gammel og grå", "Gråsprængt gråspurv" og "Du skal rejse dig for de grå hår

og ære oldingen", står der i 3. Mosebog. Hva'' behar?


Man kan selvfølgelig også farve håret

og få en ansigtsløftning! På den anden side kan vi jo ikke gå rundt som levende lig, og det undrer mig i den

grad, at det guld, der ligger lige for fødderne, ikke samles op af f.eks. de ledere og chefer, som i anden sammenhæng

med stor iver fortæller, at de ikke kan finde den velkvalificerede og erfarne arbejdskraft, de med lys og lygte søger

efter. Og at den må hentes i udlandet.


Den findes åbenbart, selvfølgelig mere eller mindre afhængig

af branche, indenbords, - både blandt Det grå Guld og i gruppen af indvandrere. Hvad handler det så om? Jeg har

heldigvis ikke fantasi til at forestille mig, at det skulle være ledere plaget af vaner, traditioner eller fordomme? Eller ledere

der har gjort samme erfaringer som sagnkongen Midas, der havde fået sit ønske opfyldt om at alt, hvad han rørte

ved, blev til guld. Også mad, og da det blev for slemt, bad han om at blive befriet for sin ønskeevne?


Måske

tænker vi mere på Det grå Guld som forbrugere end som mennesker, der har udviklet sig, suppleret deres kompetencer,

og som derfor energisk ønsker at fortsætte et aktiv arbejdsliv og bidrage til vores fælles samfundshusholdning.

Og det traditionelle syn kan jeg for så vidt godt forstå, men ikke acceptere. Men det er dels en stor gruppe, og dels

har mange i gruppen, arbejdende eller ikke-arbejdende, rigtig mange penge at fornøje sig med. Da Aalborghallen sidste efterår

holdt landets første udstilling, kaldet "+50", hvor 90 udstillere målrettede deres produkter til Det grå

guld, blev messen i løbet af et par dage besøgt af ca. 14.000, og der blev f.eks. på stedet solgt to Harley-Davidson

Motorcykler a 3.-400.000 kr. Hvis eksemplet ikke appellerer til forskellige dele af detailhandlen om at komme op på lakridserne

og få fuld skrue på deres salgs- og servicearbejde over for Det grå guld, er det skruen uden ende, og nogen må

have en skrue løs.


Der er store muligheder for ledere i det private og offentlige og for folk i detailhandelen i at matche

Det grå guld, som stort set er i fin form, lever længere, har mod på livet og er værd at satse på.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen