Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Godmorgen, medarbejder – har du sovet godt i nat?

26BUSVibeke-Skytte-Lederne-.jpg
Vibeke Skytte, administrerende direktør, Lederne. PR-foto

Som leder skal man reagere, hvis en usund livsstil har indvirkning på en medarbejders indsats på jobbet.

I sidste uge udkom en ny bog med titlen »Sluk – Kunsten at overleve i en digital verden« skrevet af speciallæge i almen medicin på privathospitalet Aleris-Hamlet Imran Rashid. Her giver han bl.a. sit bud på, hvad det betyder for vores fysiske og mentale sundhed at leve et liv, hvor vi konstant er online, og hvor vores hjerner nærmest er på arbejde non-stop med at filtrere massive mængder af data.

Jeg har endnu ikke læst bogen, men i det seneste nummer af magasinet Lederne slog Imran Rashid i forbindelse med bogudgivelsen et slag for, at fremtidens ledere påtager sig et større ansvar for medarbejdernes sundhed.

Hans pointe i artiklen var, at tiden er løbet fra, at virksomheders sundhedsindsats kan begrænses til gratis frugt og tilbud om massørordninger på jobbet. For et æble klokken 14 batter ikke i en tidsalder, hvor mange af os har arbejdet med hjem i lommen, og hvor kontoret aldrig er længere væk end en let berøring med pegefingeren.

»Selv om det i princippet er arbejdet uvedkommende, hvis medarbejderen har problemer med teenagedatteren eller er ved at blive skilt og derfor sover dårligt, har det stor indflydelse på de ressourcer, han har at gøre godt med på jobbet,« pointerede Imran Rashid i magasinet Lederne.

vibeke

HR-direktør i DONG Energy Hanne Blume medvirkede i samme blad og slog fast, at har man en medarbejder, der sover tre timer om natten og møder dødtræt op på jobbet, er det som leder helt i orden at spørge, om vedkommende får sovet nok.

I DONG Energy har medarbejderne blandt andet mulighed for at deltage i søvnseminarer, ligesom de på deres telefon kan downloade en app, der registrerer, hvordan de sover.

Hanne Blume har endnu ikke oplevet, at en medarbejder har følt sig krænket af virksomhedens interesse for god søvn og sunde vaner.

»Jeg går ikke rundt og løfter dyner og tjekker, hvor meget en medarbejder sover, eller hvad vedkommende vejer. Vi giver råd og vejledning, men det er op til den enkelte, om man vil benytte sig af det. Fordi det er sådan, tager medarbejderne det ikke som et udtryk for tvang, men at vi kerer os om dem,« sagde Hanne Blume til magasinet Lederne.

Hun tilføjede, at hun ikke dømmer medarbejderne på, »om de spiser Nutella eller æbler«. Det handler om at påtage sig et ansvar for at sikre, at det er nemt at træffe sunde valg i hverdagen.

Navne og dage

Diskussionen om graden af leder­ansvar for vores medarbejderes sundhed – både i den tid, de fysisk befinder sig på jobbet, og når de er taget hjem, men stadig har arbejdet liggende i lommen eller på bordet foran sig i form af smartphonen – er dybt interessant og relevant. Grundlæggende mener jeg, at det er rigtig positivt, at virksomhederne i Danmark i stigende grad har fokus på sundhed i en bred forstand, så længe – og det er en ultra vigtig pointe – med­arbejderne kan vælge tilbuddene til og fra.

Man skal som leder være påpasselig med at gøre sig til dommer over den, der definerer et »godt liv«, men omvendt er der ingen tvivl om, at lederen skal reagere, hvis en usund livsstil har indvirkning på medarbejderens performance på jobbet.

nyt

Hvis jeg har en medarbejder, som – jævnfør Hanne Blumes eksempel – konsekvent møder dødtræt op på jobbet, vil jeg ikke tøve med at tage en snak med medarbejderen om, hvordan han eller hun har det. Ikke for at snage og blande mig, men for at høre, om jeg eller arbejdspladsen kan gøre noget for at hjælpe.

Det kan godt være, at søvn-app i nogles ører lyder grænseoverskridende og som et uvelkomment besøg af chefen i soveværelset. Men i mine ører lyder det nu som et både godt og relevant tilbud om viden på et vitalt område – et tilbud, man som medarbejder kan takke ja eller nej til.

Vibeke Skytte er direktør i interesseorganisationen Lederne

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen