Del : SMS
Berlingske Business

Gavebudgetterne er stadig skåret kraftigt ned

gaver
Foto:

Når det kommer til danske virksomheders budget til medarbejdernes julegaver, er sparetendensen endnu ikke overstået. Men der er positive tegn at spore, vurderer gavefirmaerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

På skrump eller sparet væk. Det var virkeligheden hos danske virksomheder og ikke mindst for medarbejderne, når snakken sidste år faldt på den årlige firmajulegave. Heller ikke i år skal danskerne sætte forventningerne alt for højt op, for hos flere virksomheder er den økonomiske krise stadig en faktor, når det handler om gavebudgettet.

Der er tale om mådehold fra virksomhedernes side, mener Bente Juul Vestergaard, indehaver af Zirena A/S, som har specialiseret sig i at sælge firmajulegaver til dansk erhvervsliv.

- Vi har på fornemmelsen, at niveauet ikke kommer derop, hvor det lå inden krisen. Beløbet kommer nok til at ligge på 300 kroner i gennemsnit, som vi også så sidste år. Det er et signal om sparetider fra virksomhedernes side, siger hun.

Se hvilke firma-julegaver, der hittede sidste år (Billedserie)

I et rundspørge foretaget af Gallup for Berlingske Tidende vurderer en ud af fire også, at værdien af sidste års julegave lå på mellem 100 og 249 kroner, mens ligeledes knap en fjerdel sætter beløbet til mellem 250 og 399 kroner, og samme antal virksomheder ligger på mellem 400 og 499 kroner.

Forventningerne til 2010 ligger kun højere for ganske få. Til gengæld forudser 15 procent, at de i år vil modtage en firmagave for 500-699 kroner, mens blot 11 procent modtog en gave i den størrelsesorden i 2009.

Dansk Erhverv spurgte sidste år 268 af dets medlemmer til julegavebeløbet. Og hvor 43 procent af virksomhederne i 2008 gav over 500 kroner, var det faldet til 23 procent sidste år. Det er endnu for tidligt for Dansk Erhverv at sige noget om niveauet i år.

En smule optimisme

At finanskrisen har spillet en rolle for virksomhedernes lavere budgetter, er Henrik Lovisendal, indehaver af Firmagavexsperten og Firmajulegaver.dk, enig i. Han mener dog, at der er »en lille smule mere« optimisme end de forgangne år.

- Virksomhederne holder stadig på pengene, men hvor man de sidste to år sagtens kunne mærke, at mange virksomheder enten skar gaverne helt væk eller barberede godt og grundigt i medarbejdernes budget, tror jeg, beløbet vil stige lidt i år, siger han.

I 2008 blev grænsen for skattefri firmajulegaver hævet fra 500 kroner til 700 kroner inklusiv moms. Det var første gang i 12 år, at virksomheder fik mulighed for at forkæle deres medarbejdere med julekurve eller lignende til et større beløb. Og for nylig ændrede skattemyndighederne reglerne igen, så den skattefri gode også gælder gavekort til restauranter, såfremt arbejdsgiveren har udvalgt tre menuer. Det er blandt andet muligheden for at give større gaver skattefrit, der gør Henrik Lovisendal mere optimistisk.

- Folk begynder stille og roligt at finde ud af, at skattegrænsen er på 700 kroner, så det er nok lige på nippet til, at det hele kommer i gang igen. Vi har godt travlt i butikken.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere