Berlingske Business
LIVE
13:05 Pandora-aktie stiger efter partners flotte regnskab

Galt - før det kan blive godt?

Et eller andet sted havde topledelsen også hørt, at forretningen ville vokse sig større og stærkere, hvis

organisationen blev udviklet.


Der var megen god vilje og efterhånden blev udsagnet: "Medarbejderne er vores vigtigste

ressource" lidt af et mantra. Når bølgerne gik højt svingede topledelsen sig op til også at mene, "at

virksomhedens egentlige kapital er medarbejdernes viden og engagement".


HR skulle have en fremtrædende rolle i virksomhedens

udvikling de kommende år. Dagen oprandt. Den rette person var fundet og havde fået ansvaret. Uddannelseschefen startede.

Ikke et øje var tørt.


Hun fornemmede helt klart, at topledelsen mente noget med sine hensigter om medarbejder-

og organisationsudvikling.


Uddannelseschefen arbejdede som en hest og lærte virksomheden at kende, dens idegrundlag, kulturen

og værdierne og efterhånden også lidt om de forretningsmæssige mål og strategier (selvom hun ikke fik

megen hjælp af kollegerne på det område).


Efter et halvt års tid, var uddannelseschefen klar til at

præsentere sit overblik og de ideer og planer, der med fuld skrue skulle bringe virksomheden på rette spor, fra den lille

landlige sidevej ind på overhalingsbanen.


Topledelsen havde sat en halv time af på sin månedlige dagsorden

til at diskutere og beslutte, hvordan virksomheden skulle realisere en HR-strategi.


Den lettere anspændte uddannelseschef

fik talt sig varm og undervejs blev direktionen virkelig optaget af punktet. Man snakkede og snakkede, ja - man snakkede så

meget, at topdirektøren mente, at han burde afbryde diskussionen og sagde: "Jeg forstår ikke, at I kan tale så

meget om HR, vi havde afsat 30 minutter. Tiden er nu overskredet med 20 minutter. Det her burde vi kunne klare på under et kvarter".


Plask,

sagde det, som da konen med æggene tabte kurven, og æggene knustes mod jorden og dermed alle hendes drømme om,

hvad fortjenesten på æggene kunne føre til. Topdirektørens direktører havde ikke mod til at sige topmanden

imod og argumentere for HR-strategiens afgørende betydning for virksomhedens konkurrenceevne.


Resultatet blev, at uddannelseschefen

de kommende år jonglerede sig igennem med diverse købte kurser hist og pist, uden mål og sammenhæng, og stigende

frustration blandt ledere og medarbejdere. Forventningerne til HR som nøgle til at udvikle og fastholde et gevaldigt potentiale

hos dygtige medarbejdere havde bare været så store. Historien har et skær af eventyr - måske, eventuelt,


vielleicht,

som det hedder i en gammel revyvise, - men ender jo ikke lykkeligt. Og hvorfor gør den ikke det? Hvem er papænder i den

historie?


Denne artikel er den første i en serie på tre "Ledetråde" om Human Ressource Management.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen