Del : SMS
Berlingske Business

Fyrede chefer vil ikke slippe magtens indercirkel

pix-Jens Howitz
Jens Howitz, tidligere formand for VL-grupperne. Han var kendt som en "strammer". Foto:

I snart 50 år er toplederne flokkedes i erhvervslivets toneangivende netværk. Men VL-gruppernes mangeårige succes trues af dinosaur-syndromet, hvor arbejdsløse og dermed uinteressante medlemmer bliver hængende for længe.

Artiklen fortsætter under annoncen
Når en erhvervsleder omkring de 60 år mister topjobbet, så kan netværket i VL-gruppen få fornyet betydning. Det gjaldt f.eks. for Peter Willumsen, der måtte forlade stillingen som senior vicepresident i House of Prince, da tobaksvirksomheden blev solgt til BAT i 2009.

Peter Willumsen havde været medlem af VL 42 i en årrække, og han var langt fra den første, der havde været ude for at miste jobbet. Det er en del af dynamikken i enhver VL-gruppe, at medlemmerne er between jobs i en periode. Når bare perioden ikke bliver for lang. Det blev den desværre for Peter Willumsen.

Halvandet år efter afskeden med House of Prince måtte han forlade VL 42. Han havde ganske vist en bestyrelsespost i børsnoterede Andersen & Martini, men han havde ikke fundet noget nyt lederjob. Gruppens daværende formand, en af Danmarks højprofilerede headhuntere, Jens Howitz fra Russel Reynolds, er i VL-sfæren kendt som strammer, når det handler om at håndhæve VL 42s regel om, at et medlem skal trække sig, hvis ikke det lykkes ham eller hende at finde et nyt topjob inden for en overskuelig fremtid

I VL-sfæren er der blevet talt en del om Peter Willumsens afsked med VL 42. Den generelle opfattelse er, at han blev presset til at gå af Howitz, og at Willumsen tog det tungt. Gruppen er attraktiv og hører til de mere mangefacetterede i VL-universet spændende fra Toms Grupppens koncernchef Jesper Møller, over DAs direktør Jørn Neergaard, direktøren for Novo Nordisk Fonden Birgitte Nauntofte og til rektor for Filmskolen Poul Nesgaard og teaterdirektør Jon Stephensen.

Denne case fra den virkelige VL-verden illustrerer en af det succesfulde netværks store udfordringer: At håndtere udslusningen af vellidte medlemmer, der bliver arbejdsløse og dermed professionelt uinteressante. Mange grupper ved simpelthen ikke, hvordan de skal få lempet folk ud, og mange har ikke ligesom VL 42 faste regler for udskiftning, og de har heller ikke tilstrækkeligt hårdhændede formænd, der har modet til at sikre dynamikken.

Ifølge formanden for bestyrelsen i Dansk Selskab for Virksomhedsledelse, Ulrik Bülow, er det VL-gruppernes ubønhørlige logik, at medlemmer, der ikke bidrager, må gå. En gennemgang af flere af grupperne viser da også, at der sidder mange ældre og temmelig forhenværende personer i VL-systemet.

»Grupperne har en interesse i, at folk ikke bliver hængende for længe, efter at de ikke længere er aktive. VL-grupperne skal debattere topledernes dagsorden. Er der én blandt 34 medlemmer, som er uden direktør- eller bestyrelsesjob, så kan man jo nok godt holde det ud, men er der ti, så må gruppen sætte generationsskifte-problemet på dagsordenen,« fastslår Ulrik Bülow.

LÆS HELE ARTIKLEN I BUSINESS SØNDAG

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere