Berlingske Business
LIVE
15:00 Efter fald torsdag udsigt til lettere positiv åbning på Wall Street 

Fuld dækning af omkostninger

Henrik PoulsenEfter de gældende regler ydes en omkostningsdækning på 50 pct. - uanset sagens udfald - i sager, der

påklages i det administrative system, eller som indbringes for domstolene.


Omkostningsdækningen udgør dog

85 pct. i sager, som er afgjort af de kommunale skattemyndigheder, men som ændres af de statslige skattemyndigheder af egen

drift. Tilsvarende kan opnås 85 pct. i omkostningsdækning til sagkyndig bistand, hvis Skatteministeriet indbringer en

landsskatteretskendelse for domstolene eller anker en landsretssag til Højesteret.


I følge lovforslaget forhøjes

omkostningsdækningen til 100 pct. i alle sager, hvor den skattepligtige får fuldt eller overvejende medhold. Tilsvarende

gælder i sager, som de statslige told- og skattemyndigheder tager op af egen drift, eller hvis Skatteministeriet indbringer

en sag for domstolene eller anker en sag til Højesteret.


En betingelse for, at der kan ydes fuld omkostningsdækning,

er efter forslaget, at den sagkyndige senest 14 dage efter sin henvendelse til klageinstansen/domstolene fremsender et specificeret

overslag over de udgifter, som sagens behandling forventes at medføre.


Når klageinstansen træffer afgørelse

i klagesagen, skal der samtidig afgives en indstilling om, hvorvidt skatteyderen har fået fuldt eller overvejende medhold i

sagen. På dette grundlag træffer den lokale told- og skatteregion afgørelse om, hvorvidt der kan gives fuld omkostningsdækning. Afgørelsen

kan påklages til Told- og Skattestyrelsen.


Ifølge lovforslaget skal vurderingen af, hvorvidt skatteyderen har fået overvejende

medhold, foretages ud fra en konkret vurdering af sagsgenstandens værdi, på hvilket niveau i det administrative klagesystem eller

ved domstolene sagen er afgjort og sagens principielle rækkevidde mv.


Hvis skatteyderen får fuldt eller overvejende

medhold i sagen, ydes der fuld omkostningsdækning ved alle instanser. Hvis f.eks. en skatteyder efter at have påklaget

sagen til skatteankenævnet, og Landsskatteretten indbringer sagen for domstolene, og her får fuldt eller overvejende medhold,

gives der også fuld omkostningsdækning ved skatteankenævn og Landsskatteret.


Det fremsatte lovforslag styrker

generelt skatteborgernes retssikkerhed. Især i mindre sager viger skatteyderne i dag tilbage fra at påklage sagen til

en overordnet myndighed - simpelthen fordi omkostningerne herved er for store.


Umiddelbart vil kommunerne ikke blive påvirket

af lovforslaget, idet staten afholder alle udgifter til omkostningsdækning. På den anden side vil det forhold, at flere

sager fremover må forventes at blive påklaget alt andet lige betyde, at der kommer mere fokus på at nå det

rigtige resultat i 1. instans.


Ifølge forslaget skal de nye regler have virkning for sager, hvor godtgørelsesspørgsmålet

afgøres efter 17. januar 2002. Forslaget har således tilbagevirkende kraft for alle sager - afgjorte som ikke afgjorte -

hvori der endnu ikke er taget endelig stilling til spørgsmålet om omkostningsdækning pr. den nævnte dato.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen