Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Forretningsudvikling skrevet på dansk!

Der er kommet en hel del bøger på markedet i den sidste tid om de ændringer, der sker i samfundet og de trusler,

de giver for virksomhedsdrift i almindelighed og virksomhedsdrift i Danmark i særdeleshed.



De fleste bøger peger

på, at virksomhederne skal innovere sig ud af problemerne. Ugebrevet Mandag Morgen er bl.a. citeret for en undersøgelse,

der viser, at danske virksomheder i overvejende grad sælger de produkter og services, som de altid har gjort. Ifølge

denne bog er det en farlig tilstand. Sådanne virksomheder vil ikke overleve i disse års overgang fra industrisamfundet

til videns- og konkurrencesamfundet.



Det, der er brug for er ny strategisk tænkning omkring forretningsudvikling. Der

skal tilføres markedet nye forretningsmodeller. Markedet skal forstyrres (disruption) -der skal rokkes ved de traditionelle

måde at drive forretning på, og nye produkter og services skal erstattes af nye (creative destruction). Det er det, vi

skal være gode til i Danmark.



LUK OP - Nye strategier i en brydningstid er ikke blot en peptalk-bog, der giver læseren

gejst. Bogen giver desuden indsigt i, hvorfor tilstanden er, som den er nu, og vigtigst af alt: Den giver anvisninger på, hvorledes

man som virksomhed skal takle problemerne. Selv om bogen er læsevenlig i sprogbrugen, er den ikke just en pixi-bog. Dens godt

500 sider fører læseren kompetent igennem forskellige opfattelser af stategi og planlægning - skiller skidt fra

kanel og giver læserne gode anvisninger på, hvordan man som virksomhedsleder kommer videre med sin forretningsudvikling.

Efter devisen "Keep it simple, but not simpler".

Udfordringer

Bogen har tre dele: Et nyt paradigme, En ny opfattelse

af strategi og Forretningsudvikling fordelt på 12 kapitler. Første del tager bestik af de ændringer, der er sket

i samfundet, så man erkender, at paradigmeskiftet er indtrådt, og viser os meget klart, hvori det nye paradigme består. Hvilke

udfordringer giver det for danske virksomheder? Hvilke virksomhedstyper vil overleve? Forfatterne giver deres bud på fem arketypiske

virksomhedstyper: Den nye globale industrivirksomhed, Den innovative kompetencevirksomhed, Den digitale vidensvirksomhed, Den interneationale

storkøbmandsvirksomhed samt Den nye lokale produktions-, service- og/eller handelsvirksomhed. Bogens anden del handler om strategi i

teori og praksis og om det nødvendige teoretiske grundlag, som skal til, for at virksomheder kan begynde at agere i forhold

til de grundlæggende paradigmeskift, som blev diskuteret i del et. Det er en kvalitet ved bogen, at anbefalingerne er baseret

på solid teori. Nam nam for handelshøjskoleuddannede, men også meget lærende for andre praktikere. Som forfatterne

skriver: "Så helt overordnet, så ser vi strategisk ledelse i praksis lidt som tallerkenkunstnerne i cirkus - ledelsen

har tre tallerkener roterende på tre høje pinde og skal hele tiden give hver af dem nødvendig opmærksomhed,

så ingen af dem falder ned.



I del tre er vi så fremme ved bogens hovedmål: Forretningsudviklingen. Her giver

bogen fremragende praktiske anvisninger til, hvorledes dette kan gøres af virksomhederne selv. Helt konkrete analyse- og planlægningsværktøjer

for virksomhederne selv at bruge i deres egen forretningsudvikling. I forhold til traditionelle værktøjer er disse meget mere

baseret på kreativitet og innovation. Forfatterne opfatter forretningsgrundlaget, som skal udvikles som: Hvem (hvem er kunderne?), hvad

(hvilke ydelser og værdiskabelser tilbyder vi til kunderne?), hvordan (med hvilke ressourcer og kompetencer tilbyder vi disse

ydelser til kunderne?) og den indre logik i forretningsgrundlaget: Hvorfor (hvorfor gør organisationen det, den vælger

at gøre?). Der anvises mange metoder til at lede forretningsudviklingen. En af de mere spændende er professor Jesper

Strandskov citeret for: "At revolutionær fornyelse sker ved nye stemmer (høre de unge medarbejdere, ikke-kunderne,

de skæve eksistenser), nye former for samtaler (kritiske og spørgende dialoger), nye perspektiver (aflæring og

anvendelse af organisationens mange ideer) og endelig nye eksperimenter (ved at prøve ideer af). En af bogens kvaliteter er,

at forfatterne er med som drivende kræfter i Strategy-Lab - den i Handelshøjskolen i Århus baserede udviklingsenhed,

der driver aktionsforskning i tæt samspil med udviklingsbærende virksomheder. (se www.strategy-lab.asb.dk). Det er på

alle måder en fremragende bog, som enhver dansk virksomhed, der finder fremtiden bare en lille smule kompleks bør investere

i.







LUK OP - Nye strategier i en brydningstid



af Anders Drejer & Louis Printz



ISBN 87-91389-05-4



JP Bøger



505

sider. Pris DKK 448,-inkl. moms

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen