Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Fokus på ledelse i små og mellemstore virksomheder

Det er et uhyre vigtigt område, som ofte overses, fordi erhvervsforskning og ledelsesteori typisk har udgangspunkt i de store

virksomheder. Det er formentlig sund fornuft i lande med en anden erhvervsstruktur end Danmark. Men herhjemme udgør virksomheder

med under 100 ansatte 99 pct. af alle virksomheder, de tegner sig for over 60 pct. af beskæftigelsen og for op mod 40 pct. af eksporten.


Den

traditionelle fokus på de store virksomheder betyder, at de mindre virksomheder ikke får opmærksomhed, hverken i

forskningen, i det politiske system eller i mediernes spalter. Det er uheldigt, for de små virksomheder råder netop ikke

over alle de kompetencer og den know-how, som er nødvendig for at løse de komplekse problemer, som er relateret til

at kunne lede og styre en virksomhed. Lederen har derfor brug for inspiration og for målrettet information og rådgivning

for at komme videre med virksomhedens udvikling.


Meget typisk for den danske erhvervsstruktur er det, at en stor del af de mindre

virksomheder er ejerledede. Dermed er de ikke tvunget til at fokusere på shareholder value på kort sigt, men når

det gælder det lange sigt, mangler den faglig sparring fra specialister og stabsfunktioner. Desuden er deres tid knap, og det

fører ofte til nedprioritering af kurser og seminarer, hvor man kunne hente ny viden og inspiration. I det lys, er der ekstra

grund til at glæde sig over, at ErhvervsBladet nu sætter fokus på denne målgruppe, og jeg håber, at

tillægget vil kunne give megen god inspiration til de små og mellemstore virksomheder.


TIC har fået lov at

bidrage til torsdagstillæggene med viden og erfaring fra vores arbejde. Det passer perfekt, for TIC-netværkets rådgivere

er hvert år i kontakt med cirka 8.000 små og mellemstore virksomheder, og vores rådgivere har om nogen fingeren

på pulsen, når det gælder denne målgruppe. TIC''s motto er Vilje Viden Vækst. Det skal forstås

sådan, at når man tager den vilje til overlevelse og succes, som er et gennemgående træk ved de mindre virksomheder,

og kombinerer den med den viden, som skabes og akkumuleres i TIC-netværket, så giver det et godt afsæt for vækst.

Og det er netop hele idéen, at de erhvervsfremmemidler, som anvendes på det landsdækkende TIC-netværk, skal

anvendes direkte til gavn for virksomhederne, så de fortsat kan udvikle sig i den rigtige retning.


TIC''s rådgivning

er i mange tilfælde en kompensation for den faglige dialog, som de små og mellemstore virksomheder mangler, og så

er den ofte det nødvendige puf, som skal til for at sætte en udvikling i gang. Netop dialogen med en TIC-rådgiver

er meget væsentlig, for der findes ingen standardløsninger på virksomhedernes problemer. Behovene for information og

rådgivning vil ofte være meget forskellige og vanskelige at forudsige. "Hyldevarer" er derfor sjældent

en optimal løsning. Dialogen bliver fremmet af, at TIC''s rådgivning er gratis og uvildig, og successen ses blandt andet

af virksomhedernes store tilfredshed med TIC''s rådgivning, og af at TIC hvert år formidler 2.000-3.000 opgaver til specialister

rundt om i landet.


TIC''s bidrag til ErhvervsBladets tillæg vil komme fra TIC-netværkets rådgivere, som er spredt

rundt i alle amter i hele landet. Det er mit håb, at TIC''s bidrag vil være med til at udnytte virksomhedernes udviklingspotentiale.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen