Del : SMS
Berlingske Business

Fodbold-boblen

FBL-ITA-CUP-AS ROMA-INTER MILAN
Angriberen Mario Balotelli i kamp for den sportsligt succerige, men dybt forgældede klub Inter Milan. Foto:

Rigmænd pumper milliarder i et usundt kapløb om verdens bedste fodboldspillere. UEFA søger at tøjle den ”økonomiske doping”.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det bliver forhåbentligt en af de største aftener i hans liv. Når oliebaronen Massimo Moratti 22. maj finder sin plads i logen på Estadio Santiago Bernabeu i Madrid for kort efter at se FC Internazional Milano løbe på banen til årets største fodboldkamp på europæisk grund, Champions League-finalen.

Ejeren af det nykårede italienske mesterhold har i hvert fald betalt for sin billet. Og mere til.

FC Internazional Milano - eller bare "Inter" - har de seneste tre sæsoner tabt i alt 3,7 mia. kr., hvoraf hovedparten kommer fra Massimo Morattis olieimperium. Siden han overtog klubben i 1995, er det samlede underskud løbet op i ikke mindre end 8,5 mia. kr. Et nødvendigt tab for at holde Inter på et globalt topniveau, udtalte Moratti på klubbens generalforsamling i efteråret.

Og han er langt fra den eneste milliardær med fodbold på hjernen og vilje til at investere enorme beløb i drømmen om verdens bedste fodboldhold. Især i England og Italien lader rigmænd millionerne rulle i et ødelæggende kapløb om de bedste spillere.

Selv om den økonomiske krise har gjort indhug i mange klubejeres formuer og lagt en dæmper på overforbruget, taler eksperterne stadig om en fodboldboble, der før eller siden må briste.

Økonomisk doping: Den europæiske fodboldorganisation UEFA forsøger i øjeblikket at gennemføre nye regler, der skal sætte en stopper for den "økonomiske doping".

Faresignalerne er nemlig til at få øje på. I Englands bedste fodboldrække, Premier League, kan antallet af fodboldforretninger med overskud tælles på en enkelt hånd. Hovedparten af de største klubber slæber rundt på en tung gældsbyrde, og flere er fuldkommen afhængige af ejerens fortsatte vilje til at finansiere spillet.

Læs om fodbold-boblen og de enkelte topklubber i Berlingske Nyhedsmagasin 21. maj.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere