Berlingske Business
LIVE
13:20 Finansieringsselskab falder 79 pct. i positivt marked

Flaskedrengen skal også være stjerne

Carsten Normann (39) har forstået at tage det bedste fra sin - alderen taget i betragtning - meget varierede karriere med sig

til jobbet som administrerende direktør i den norske dagligvarekæde Rema 1000''s danske selskab.


En officersuddannelse

i livgarden, en akademisk uddannelse, en tur på direktionsgangen hos Netto''s Mads Krage og en tre år lang pioner tur til Polen

for Netto har alt sammen fyldt hans feltflaske med erfaringer, der kan bruges i Rema 1000.


Men han har også brug for en

mangesidet lederuddannelse i jobbet hos Rema 1000, for her har man smidt janteloven ud i affaldscontaineren. Vinderne hyldes i Rema

1000, og hvis man gør en forskel, kommer man i rampelyset - og det uanset om man er chef, kassedame eller flaskedreng.


Men

hvordan motiverer man en flaskedreng?


- Hvis man kan få alle medarbejdere til at føle, at når de alligevel

skal være her, kan det være en fordel af vide, hvad der egentlig foregår, er man nået langt. Derfor gør

vi meget ud af, at alle medarbejdere skal have den samme information. Det betyder nemlig, at alle - også kassedamen og flaskedrengen

- kan se, hvad de er en del af, siger Carsten Normann.


De købmænd, der driver Rema 1000-butikkerne er franchise-tagere,

og en af de fælles opgaver, de skal påtage sig er at synliggøre medarbejderne og fortælle dem, hvad der skal

til for at øge salget. Hvis man for eksempel kan overbevise medarbejderne om, at det er smart at placere proptrækkere

i nærheden af vinhylderne og ostestrenge i nærheden af ostemontren, så er man godt på vej.


- Det er helt

sikkert, at også en motiveret flaskedreng kan gøre en forskel og skabe mersalg. Og det skal han selvfølgelig belønnes

for, siger Carsten Normann.



Ingen bagside

Han understreger, at købmanden skal stille realistiske krav, som har en rimelig

chance for at blive opfyldt; men bedst er det, hvis medarbejderen selv sætter målet. Det er ofte mere ambitiøs,

end hvis købmanden havde sat målet. Og så medarbejderen medansvar for, at målet opfyldes. Nås målet, skal

gevinsten falde prompte.


Rema 1000 belønner sine vindere ved at sætte dem op på en piedestal som månedens

medarbejder i butikkerne eller årets medarbejder på landsplan. Der er kort sagt fuld spot på vinderne. Kriterierne

er individuelle alt efter de lokale forhold.


Til spørgsmålet om, hvorvidt vinder-kulturen har en bagside, siger

Carsten Normann:


- Det mener jeg faktisk ikke. Nogle medarbejdere kommer ikke frem i lyset, fordi de har valgt en mere tilbagetrukket

rolle. Det behøver faktisk ikke at betyde, at de ikke passer deres arbejde; men det er selvfølgelig vinderne, der driver

tingene fremad, og jeg tror, at systemet betyder, at der sker noget i alle medarbejderes hoveder - også hos de lidt mere tilbageholdende.

Det primære er, at det skal være sjovere at sidde i kassen hos Rema 1000 end hos de andre.


Carsten Normann vil ikke

helt afvise, at der kan være noget rigtigt i fordommene om, at dagligvarehandelen ikke er den mest sexede branche at arbejde

i. Lønnen er ikke særlig høj, og arbejdstiderne kan være skæve.


- Men det gør det jo endnu

mere interessant at skaffe sig indflydelse på sit eget arbejde. Det er også derfor, vi fortæller succeshistorierne,

og det er også derfor, vi kalder vores interne venteliste til at blive franchise-købmand for talentholdet, siger han.

Talentholdet består af et sted mellem otte og 12, og kandidaterne er typisk førstemænd fra Rema 1000''s butikker,

som føler sig klar til springet, og som vi har tiltro til.


Rema 1000 har i de sidste fire år ikke haft brug for

at annoncere efter franchise-tagere. Man har mellem 15 og 20 på den eksterne venteliste og Carsten Normann kan med slet skjult

tilfredshed konstatere, at der på den eksterne venteliste er folk fra konkurrenterne, som primært er Netto og Fakta; men

også uddelere fra SuperBrugsen og afdelingschefer fra Føtex og Bilka er repræsenteret. Derfor kalder han også

- igen med en vis tilfredshed - sin ledelsesmodel for "springbræt-kulturen".


Franchise-systemet blev indført

af Rema 1000''s norske stifter Odd Reitan stærkt inspireret af tyske Aldi. Det var - kombineret med discount-ideen - en utraditionel

løsning i Norge og Danmark. Derfor valgte Odd Reitan selv at lede den allerførste butik i Norge.


Carsten Normann

mener ikke, at det er et problem at finde balancen mellem det fælles fodslag i butikkerne og franchise-tagernes frihed til at

drive deres butikker.


- Vi inddeler butikkerne i zoner, hvor vi lægger de overordnede rammer; men derudover er der masser

af plads til individuelle initiativer i butiksindretningen. Det er også muligt i en vis udstrækning at indkøbe lokale

produkter, for eksempel rygeost til de fynske butikker og lokal spegepølse til de sønderjyske. Men de største

frihedsgrader ligger nok netop i at motivere personalet til at yde deres optimale. Og det er altså en meget vigtig disciplin,

siger han.



Teori og praksis

Carsten Normann er en af de få og ikke altid lige velsete akademikere i dagligvarehandlen.

Han er cand.merc. i international virksomhedsøkonomi men er vokset op i en familie i Brønderslev, hvor faren var både

slagter og restauratør.


- Så jeg har taget min tørn tæt på kunderne, og jeg har da også

i en periode været kasse"dame" i Føtex, siger han.


Det er også blevet til en officersuddannelse

i livgarden, og det har gavnet evnen til teambuilding og til at overskue store opgaver, ligesom også tre år som Nettos

første danske direktør i Polen har givet hår på brystet. Carsten Normann har sine rollemodeller. Den århusianske storkøbmand

Herman Salling er en af dem. Nettos Mads Krage, som han har været direktionssekretær for, en anden. Og naturligvis Rema

1000''s stifter Odd Reitan.


- Af dem alle har jeg lært, at det er bundlinien, der tæller. Men Odd Reitan adskiller

sig. Ham vil jeg gerne arbejde for, fordi han kan begejstre. Han praktiserer demagogi på den gode måde. Og så gælder janteloven

ikke for ham, siger Carsten Normann.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen