LIVE
09:15 Unibrew-konkurrent opjusterer forventninger trods kold sommer

Firmabil eller erhvervsmæssig kørsel?

I Ligningsvejledningen er det nævnt, at en absolut forudsætning for at undgå firmabilbeskatning

er, at der foreligger en skriftlig aftale mellem parterne om, at bilen ikke må bruges privat.



Holder bilen ved hjemmet

uden for arbejdstiden, er der en formodning for, at den bruges privat.



Såfremt den ansatte fører kørebog,

som dokumenterer, at der kun køres erhvervsmæssigt, ligger bevisbyrden for, at der ikke foreligger fri bil, hos skattemyndighederne.





Bruges bilen privat blot en enkelt gang, skal der i princippet ske beskatning af fri bil i hele den periode, hvor den har været

parkeret ved bopælen.



Praksis har hidtil været meget restriktiv. Beskatning af fri bil for transport mellem hjem

og arbejde kan som udgangspunkt kun undgås for chauffører, hvis primære funktion er transport af personer, varer, materialer

eller værktøj, personer som har tilkaldevagter, eller for biler som er specialindrettede, idet der i så fald foreligger

arbejdsgiverbetalt transport mellem hjem og arbejde.

Forlig

På det seneste har der været omtalt en sag i medierne,

hvor Skatteministeriet valgte at indgå forlig ved Landsretten.



Sagen vedrørte en person, som var ansat i faderens

tømrervirksomhed, og som anvendte en af firmaets biler til transport til hjemmet. Indtil 1. april 1998 var kassevognen blevet

parkeret på virksomhedens adresse efter arbejdstid. Virksomheden overgik imidlertid til at blive drevet fra faderens bopæl.

Da der ikke var plads til kassevognen på faderens bopælsadresse, blev bilen fremover parkeret på skatteyderens bopæl.



Skattemyndighederne

og senere Landsskatteretten beskattede sønnen af værdien af fri bil, som derefter indbragte sagen for domstolene.



Skatteministeriet

vurderede, at der var tale om arbejdsgiverbetalt transport mellem hjem og arbejde og opgav derfor at få sagen ført til

dom. Baggrunden for Skatteministeriets beslutning om at indgå forlig var, at vognen ifølge bevismaterialet var ombygget

til værkstedsvogn i 1997, at den ikke var egnet til privat kørsel, og at det ikke var muligt at godtgøre, at bilen

rent faktisk havde været anvendt privat, idet et privat kørselsbehov måtte anses for at være opfyldt ved

kørsel i samleverens bil.



I en anden sag afgav Ligningsrådet bindende forhåndsbesked om, hvorvidt nogle medarbejdere

ville blive beskattet af fri bil, hvis virksomhedens biler blev stillet til rådighed for transport til bopælen i tilfælde,

hvor medarbejderen i arbejdets medfør skulle bruge bilen i forbindelse med aftenmøder eller til transport til lufthavnen

næste morgen etc.



Ligningsrådet godkendte, at der alene er tale om arbejdsgiverbetalt transport mellem hjem og arbejde,

under forudsætning af at medarbejdere undtagelsesvis kører mellem arbejdsgiverens adresse og den sædvanlige bopæl,

at bilen udelukkende skal anvendes erhvervsmæssigt, at medarbejderen erklærer over for arbejdsgiveren, at bilen ikke må

anvendes privat, og at der føres en kørebog.



I begge de refererede sager foretog skattemyndighederne en meget indgående vurdering

af, om der forelå privat anvendelse af bilerne. Alligevel efterlader sagerne det indtryk, at skattemyndighederne nu anlægger

en mere nuanceret vurdering, end det hidtil har været tilfældet.



Konklusionen synes at være, at en beskatning

af fri bil kan undgås, hvis der er et konkret erhvervsmæssigt behov for at bilen tages med hjem til bopælen - dog

under forudsætning af at medarbejderen har fraskrevet sig retten til at anvende bilen privat, og dette dokumenteres overholdt

i praksis ved fremlæggelse af kørebog.



Det omtalte retsforlig viser også, at det trods alt ikke er umuligt

for skatteyderen at løfte bevisbyrden for, at bilen ikke er anvendt privat ved afgivelse af vidneforklaring etc., selvom der

ikke foreligger en tro- og loveerklæring, eller der er ført kørebog.



Den foreliggende praksis gælder

såvel biler på gule som på hvide plader. Som beskrevet tidligere her i Skattefokus vedtog Folketinget i foråret

en lov, som betyder, at der ikke længere er en formodning om fri bil til rådighed for gulpladebiler, hvor købsmomsen

er fratrukket, eller der ikke er betalt tillægsafgift efter vægtafgiftsloven.



Skattemyndighederne har derfor nu

en ligefrem bevisbyrde, når det drejer sig om gulpladebiler.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen