Del : SMS
Berlingske Business

Fingrene væk fra bolledejen

boss
Den nye chef havde fra første dag tilkendegivet, at hun ville »være med i det hele, så hun kunne lære virksomheden at kende«, hvilket jo som udgangspunkt er en positiv tilgang til jobbet.

Det er helt fint, hvis en ny chef i detaljer sætter sig ind i, hvordan virksomheden fungerer. Men når chefen har fået indsigt, er det vigtigt at give ledere og medarbejdere råderum.

Artiklen fortsætter under annoncen

En mand i min vennekreds fik for et par år siden et nyt lederjob efter flere års pause fra ledergerningen. Han har siden befundet sig rigtig godt i det nye job og har ved flere lejligheder givet udtryk for, at det var rigtigt for ham at blive leder igen.

Det var derfor med nogen forundring, at jeg for kort tid siden hørte ham sige, at han nu overvejede sin lederkarriere. Årsagen var, at han havde fået en ny kvindelig chef, som blandede sig i alle hans arbejdsopgaver, og som ydermere ønskede at ændre væsentligt i de arbejdsgange, som var implementeret i løbet af de seneste år.

Den nye chef havde fra første dag tilkendegivet, at hun ville »være med i det hele, så hun kunne lære virksomheden at kende«, hvilket jo som udgangspunkt er en positiv tilgang til jobbet. Hvis man skal have indsigt i virksomheden, skal man populært sagt »have fingrene ned i bolledejen«.

Men i dette tilfælde tog chefen dét med bolledejen alt for bogstaveligt. Ansvarsområdet omfattede således også driften af virksomhedens kantine, og i den forbindelse kiggede den nye chef forbi og sagde, at hun holdt meget af at lave mad og bage, og at hun fandt det spændende også at være chef for dette område. Faktisk havde hun tænkt sig at være i kantinen og bage til en intern reception i den kommende uge, og hun havde, sagde hun, også et par gode opskrifter, som kunne bruges fremadrettet. Men det var ikke det hele. Ydermere kom hun med forslag om, at kantinen på sigt kunne levere mad ud af huset.

Mit råd til min ven var, at han hurtigst muligt skulle tage en snak med chefen, mens det stadig var muligt at justere forventninger og indlede et konstruktivt samarbejde. Forhåbentlig ville en sådan forventningsafstemning føre til en klar og for begge parter tilfredsstillende rollefordeling.

Når jeg analyserer det, der er sket i min vens tilfælde, er der ingen tvivl om, at chefen har haft de bedste intentioner, og at hun sikkert ikke på nogen måde har ønsket at overtage hverken opgaver eller ansvar fra lederen. Men hun har totalt misforstået sin rolle, og hvad det vil sige at sætte sig ind i et nyt ansvarsområde.

Som ny chef er det altid vigtig, at man lærer sin del af forretningen godt og grundigt at kende, og ofte sker det også ved at deltage i de daglige driftsopgaver – nogle gange med meget praktisk involvering. Jeg har selv ved flere lejligheder været til oplæring i forskellige driftsmæssige processer og rutiner for netop at få den indsigt, der skal til, for at kunne træffe de rigtige beslutninger med henblik på at optimere driften. Men det har altid været med lederens medvirken og i et aftalt samarbejde. Sund fornuft må også være, at hvis der skal ske forandringer, skal det ske på en gennemtænkt og konstruktiv måde.

Praksissen må være, at når man har lært sit område at kende, skal man som chef evne at trække sig tilbage og bruge sin viden fremadrettet. Der er måske ting, der skal ændres, men lederen skal stadig have et ledelsesrum at agere i. Går man som chef for meget ind over detaljer og processer, vil både ledere og medarbejdere få en oplevelse af, at der er total topstyring i virksomheden og dermed et indsnævret råderum for alle med deraf afledte følger som dalende produktivitet og kreativitet.

Som chefer skal vi være gode til at finde den rigtige balance for, hvornår vi skal blande os og søge indsigt. Hvornår behøver vi ikke vide alt i detaljer, og hvornår er det ekstremt vigtigt? Det kan være en hårfin balancegang, som ikke kan sættes ind i en bestemt vægtningsgrad. Det er meget afhængigt af kultur og virksomhedens situation i øvrigt, men der er ingen tvivl om, at en øget og måske unødvendig indblanding fra chefen kan være med til at fremelske en usund kultur, hvor fokus flyttes fra viden og indsigt til kontrol og overvågning, og hvor ingen tør agere.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere