Berlingske Business
17:50Business Live er tilbage i morgen kl. 7

Find problemets årsag – i stedet for at løse det i hast

30BUSVibeke-Skytte-Lederne-.jpg
Vibeke Skytte, direktør i interesseorganisationen Lederne. PR-foto

Nogle gange er et »quick fix« ikke det rigtige og bedste svar.

Hvad gør man som leder, hvis man bliver præsenteret for et problem? Med fare for at generalisere tillader jeg mig at gætte på, at størstedelen af de mange ledere, jeg kender, vil svare præcis det samme på dette spørgsmål: Nemlig at man som leder selvfølgelig løser problemet. Og mange vil givetvis pr. automatik tilføje, at det helst skal ske hurtigt, således at der fluks kan blive sat et flueben på to do-listen.

Lidt hårdt trukket op? Ja, måske, og det er da også skrevet med et glimt i øjet.

Men min oplevelse er nu engang, at vi er mange ledere, som ofte forfalder til at være lige lovligt hurtige på aftrækkeren, når det gælder om at løse et problem, som opstår – frem for først at finde ud af, hvorfor og hvordan problemet er dukket op. Jeg ved godt, at hurtige løsninger nogle gange er nødvendige. Brænder det, kræver det i første omgang vand og ikke en diagnose. Er der minus på bundlinjen, skal det hurtigst muligt vendes til plus. Men hvorfor er branden opstået? Hvorfor er overskud blevet til underskud?

1sektion

Forfatteren og Harvard Business Review-skribenten Thomas Wedell-­Wedellsborg har også den opfattelse, at alt for mange ledere kaster sig over løsninger, før de har diagnosticeret problemet. Det betyder blandt andet, at forandrings- og innovationsprocesser ofte ender uden resultat, lød det fra Thomas Wedell-Wedellsborg i en artikel, der før sommerferien blev bragt i Ledernes digitale tidsskrift »Ledelse i Dag«.

Thomas Wedell-Wedellsborg mener, at ledere i dag er alt for forhippede på at handle hurtigt. Han anbefaler, at de bruger mere tid på at sikre sig, at de har forstået problemerne ordentligt, før de begynder at løse dem.

Han har for nylig gennemført et studie blandt 106 topledere fordelt på 17 lande, der viser, at 85 procent af toplederne selv oplever, at deres organisationer er dårlige til at diagnosticere problemer.

Anne-sofie

Typisk forklarer toplederne den manglende diagnosticering af problemer med, at det er for tidskrævende. Mange af de velkendte organisations- og procesværktøjer indebærer nemlig langvarige forandringsprocesser, der skal rulles ud over måneder eller måske endda år.

Dér, hvor ledere skal gøres bedre til at få stillet diagnose af problemer, er ikke i forbindelse med de årlige strategier, men derimod i dagligdagen, når både små og store og tilbagevendende problemer bliver taget op, pointerer Thomas Wedell-Wedellsborg.

Lidt simplificeret kan man sige, at løsningen er at træffe en ledelsesmæssig beslutning om at ville investere de fornødne personale- og tidsmæssige ressourcer til at grave ned i de problemer, som opstår både på den korte og lange bane, frem for at forfalde til snuptagsløsninger. Ifølge Wedell-Wedellsborg kan man nå langt med den metode, som hedder reframing. En metode, han i samarbejde med flere organisationer har afprøvet i en årrække.

business

Reframing handler om to ting.

Det første er kort og godt at stoppe op og spørge sig selv: »Hvad er det egentlig for et problem, vi prøver at løse?«

Det næste er at undersøge, om der kan være andre måder at forstå problemet på. Tit udspringer problemstillinger jo af flere årsager, og derfor findes der ofte flere svar, når problemer skal løses, pointerer Wedell-Wedellsborg ganske rigtigt.

Jeg tror derudover, at det grundlæggende handler om at begrave »plejer«-tankegangen og de gængse antagelser og opfattelser af, hvordan og hvor hurtigt problemer skal løses.

Det kan godt være, at medarbejderne og kunderne er vant til, at lederen altid plejer at have en hurtig løsning. Men nogle gange er et quick fix ikke det rigtige og bedste svar. Og måske skal man stræbe efter at være den leder, som altid forsøger at finde ud af, hvorfor problemerne opstår, frem for at have et image som den, der løser problemerne med det samme.

Vibeke Skytte er direktør i interesseorganisationen Lederne

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen