Del : SMS
Berlingske Business

Finanskrisen har sat turbo på outsourcing

outsourcing
Foto:

Det begyndte med produktion, it og bogholderi, men nu har fænomenet bredt sig på alle felter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det begyndte med outsourcing af produktion, it og regnskabsfunktioner, men omfatter nu også opgaver som marketing, indkøb og sågar salg. Outsourcing-bølgen, der startede tilbage i 90erne, griber om sig.

Årsagen er finanskrisen. Den har ifølge eksperterne for alvor gjort det klart for mange virksomheder, især de mindre, at de har et markant behov for, at deres omkostninger hele tiden følger deres omsætning.

Det kan i praksis kun lade sig gøre, hvis omkostningerne er fleksible – det vil sige, de varierer med salget. Det sker automatisk, når ydelserne betales som timepris, minutpris eller faste pris hos partnere uden for virksomheden. Samtidig opnår virksomheder, at funktioner, der i eget regi betragtes som underordnede og ikke nyder anseelse, er kernekompetencer hos de samarbejdspartnere, som outsourcingen omfatter. Derfor bliver disse funktioner og opgaver udført bedre.

Professor Torben Petersen fra CBS, der er ekspert i outsourcing, forklarer fænomenet enkelt:

- Finanskrisen har gjort det nødvendigt at finde nye løsninger. Den enkelte virksomhed er blevet nødt til at være meget mere skarp på, hvad den er god til, og hvor den skaber værdi. Resten outsources, siger han.

Det er især den rivende teknologiske udvikling, der gør det muligt for firmaer i dag at outsource stadig flere opgaver. Med it kan opgaverne opsplittes og overlades til folk, der er specialister på deres felt. Løn, HR og økonomistyring er eksempler på opgaver, der nyder godt af it-udviklingen.

En stor del af disse opgaver kan nu løses via systemer, som ligger på internettet, og hvor både virksomheden og outsourcingpartneren let har adgang. Forudsætningen for at en virksomhed kan outsource flere funktioner er dog, at den »har styr på sig selv«.

Ifølge Jens Geersbro, outsourcingekspert ved Center for marketing og indkøb ved CBS, må ethvert firma, der outsourcer, vide, hvor virksomheden er placeret i det han kalder værdikæden. Hvor er det lige, virksomheden gør en forskel, og hvad kan med sindsro overlades til andre. Har man ikke gennemført den analyse, risikerer man at outsource opgaver, som er livsvigtige for virksomheden, mener Jens Geersbro.

Servicejob rykker til udlandet Outsourcing af serviceopgaver i mindre virksomheder foregår i vid udstrækning stadig til danske partnere. Større virksomheder outsourcer derimod mange servicefunktioner til lavtlønslande.

- Hvad der kan håndteres per telefon, e-mail eller videokonference, kan lige godt klares fra Indien eller Estland, hvor lønnen er det halve, siger således professor Tor Eriksson, fra Nationaløkonomisk Institut ved Handelshøjskolen i Århus.

Han forudser, at mellem 20 og 30 procent af alle servicejob i Danmark vil forsvinde til udlandet. Den proces er begyndt i store virksomheder, hvor bogholdere håndterer bilag og lønadministration i f. eks. Slovakiet eller Polen. Og den kommer også til de mindre, mener han.

Han forklarer udviklingen med, at konkurrencen nu er blevet global på en ny måde. I dag er konkurrencen på globalt plan ikke bare virksomhed mod virksomhed, men jobfunktion mod jobfunktion.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere