Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Fem gode råd til at skabe en robust virksomhed

IDA
www.universe.ida.dk

Ikke kun medarbejdere, men også virksomheder skal være robuste for at modstå fremtidens hastige forandringer. Virksomhederne sikrer deres robusthed ved at sikre gode forhold for de ansatte, mener IDA.

Robuste virksomheder accepterer ikke dårlige rammer for deres ansatte. Der er ikke noget, der hedder, at vi må acceptere de belastende forhold, og så må medarbejderne bare lære at håndtere dem.

Det fastslår chefkonsulent Thomas Bregnegaard, der i IDAs afdeling for juridisk rådgivning og arbejdsmarked beskæftiger sig med arbejdsmiljø. Han giver fem gode råd til virksomheder, som ønsker at være parate til at imødegå store udfordringer og forandringer uden at blive slået ud af kurs. Det kræver robusthed - og ikke kun blandt medarbejderne, men også blandt virksomhederne. Og robusthed på arbejdspladsen udvikles ved at skabe vilkår, hvor den enkelte medarbejder kan vokse.

Det støtter formand for IDAs Ansattes Råd Juliane Marie Neiiendam ham i.

»Indstillingen med, at du som medarbejder bare må udvikle noget robusthed, for vi kan ikke ændre ved arbejdsbetingelserne, går ikke. Rammer, der er nedslidende og skadende for medarbejderne, skal ændres. Virksomheden skaber robuste medarbejdere ved at sikre medarbejderinvolvering, vise tillid, skabe tryghed og droppe nul-fejls-kulturen,« siger hun.

Lene

Det er ikke det samme som, at medarbejderne ikke også skal udvikle robusthed i deres faglighed. Vidensarbejdere skal kunne løse opgaver af stor kompleksitet inden for faste deadlines. Men det må ikke blive en rammebetingelse, at man derfor skal arbejde mere end 50 timer hver uge, og hele tiden få tildelt nye opgaver. Der skal være plads til restitution og almindelig drift. Og derfor kan det være en god ide at lære at spotte tegnene på stress og vide, hvad du kan gøre, når alarmlamperne begynder at blinke.

Arbejdsglæde som et redskab

Den robuste virksomhed ser arbejdsglæde og trivsel som et redskab og ikke som et mål. Virksomheden skal tænke trivsel og arbejdsmiljø som en integreret del af virksomhedens strategiske ressourcer.

»Mange virksomheder ser et konkret problem med for eksempel stress og henter eksterne konsulenter ind, der sætter en masse i værk. Men det ender ofte med blot at være knopskydninger, der ikke tænkes ind i virksomhedens samlede virke. De tænker ikke arbejdsglæde og trivsel ind som et strategisk værktøj,« siger Thomas Bregnegaard.

IDA

I stedet skal virksomhedsledelserne tænke: Hvad kan det give på bundlinjen? Hvad kan det gavne at satse på arbejdsglæde og trivsel? Det skal ikke være et mål i sig selv, men være et værktøj til at producere mere. På den måde bliver trivsel dybere integreret i organisationen, påpeger Thomas Bregnegaard og henviser til, at Akademikernes (AC) undersøgelse af psykisk arbejdsmiljø fra 2015 viste en klar sammenhæng mellem trivsel og produktivitet - trivsel batter nemlig på bundlinjen.

»Når man trives, begejstres man typisk også af sit arbejde. Man vil gerne fortælle om jobbet til middagsselskabet, fordi man er stolt og synes jobbet giver mening. Men husk trivsel skal ikke være et mål – det er arbejdet, der skal være et mål,« konstaterer han.

Sørg for at arbejdet er meningsfyldt

Den robuste virksomhed sørger derfor for, at arbejdet er meningsfyldt. Man skal spørge medarbejderne om, hvad der gør deres arbejde meningsfuldt. Hvis de ikke selv ved det, så skal man i fællesskab finde frem til det.

»Jeg har hørt om en ansat i SKATs inddrivelseskontor med rykkerbreve og inkasso, der kalder sig selv velfærdsstatens frontsoldat nummer ét. For hvis hun ikke inddriver den rette skat, er der ikke penge til at opretholde velfærdsstatens ydelser som plejehjem, uddannelser og sundhedsvæsenet,« forklarer Thomas Bregnegaard.

Det gør det meningsfuldt at gå på arbejde, og derfor ser vi også, at purpose for alvor er en hot international ledelsestrend.

Men der ligger også en indbygget sårbarhed i meningsfuldheden. For bliver kvinden rykket til intern ligning i SKAT, bliver hun måske demotiveret og er mere sårbar i forhold til for eksempel stress.

»Derfor handler det som virksomhed om at kunne fastholde mening også i forandringsprocesser. Det kan gøres ved at inddrage medarbejderne og have åbne drøftelser om det, der gør arbejdet meningsfyldt for den enkelte. Og tale om, hvordan giver det merværdi for virksomheden,« siger Thomas Bregnegaard, der mener, at der skal tales meningsfuldhed til MUS som en vej til at undgå stress.

Klare kvalitetskrav og succesmål

Vidensmedarbejdere – som ingeniører og cand. scient’er – har brug for at vide, hvad der forventes af dem. De skal vide, hvornår nok er nok.

»Selvom IDA-medlemmerne typisk er selvledende og går meget op i deres faglighed, skal de vide, hvilke rammer de arbejder indenfor. Opgavens størrelse og succeskriterie skal forventningsafstemmes. En robust organisation har ledere, der hjælper med at prioritere og sætte præcise mål,« siger Thomas Bregnegaard.

Når der skal prioriteres i tider med knappe ressourcer, nytter det ikke, at lederen siger til medarbejderen, at man kun behøver at lave en løsning på 80 procent. For så vil IDA-medlemmet typisk bruge 20 procent af sin fritid til at løse den 100 procent. Man kan ikke levere kun 80 procent. Det er en ufærdig løsning.

»Derfor nedjusterer den robuste organisations leder opgaven til 80 procent af det oprindelige udgangspunkt, som kan løses 100 procent af medarbejderen. Fokuseres prioriteringen udelukkende på løsningen, skydes ansvaret over på medarbejderen,« konstaterer Thomas Bregnegaard.

10BUSPix-Juliane-Marie-1232.jpg

Der må heller ikke herske en nulfejlskultur i den robuste virksomhed. Der skal tværtimod være plads til en kontinuerlig snak om, hvad der er en succes. For fagligheden, personalesammensætningen, det politiske billede og markedsvilkårene ændrer sig hele tiden, og så er det sværere at navigere. Derfor er det vigtigt, at medarbejderne oplever, at der er plads til at fejle, når der skal udstikkes en ny kurs. Ellers får virksomheden let en kultur, der er præget af frygt. Det er derfor værd at spørge sig selv: Har du styr på dine lederkompetencer, når det gælder stress?

Brug anerkendelse strategisk

Strategisk brug af anerkendelse er også en del af den robuste virksomhed. Det kan både være karriereveje, løn, masser af ros og adgang til efteruddannelse.

»Den robuste virksomhed anerkender også, at når en opgave er løst, skal der ikke dagen efter videreudvikles på den. Det skal ikke være som hajen, der selv, når den sover, bevæger sig. Der skal være en bevidsthed om, hvad vi vil blive bedre til – og hvad vi så er blevet bedre til? Men også hvilke laurbær, der kan hviles på,« siger Thomas Bregnegaard.

IDA’s medlemmer kan altid arbejde videre med enhver opgave, og alle produkter kan blive lidt bedre. Men hvis et område er kommet i fin drift, hvorfor så ikke bare nyde det og hvile på laurbærene her? Så kan man i stedet bedre fokusere på andre områder, som har behov for udvikling, mener han.

sur

Formand for Ansattes Råd Juliane Marie Neiiendam og chefkonsulent Thomas Bregnegaard opfordrer virksomhederne til at udvikle robusthed ved at sikre deres ansatte gode rammevilkår til at modstå fremtidens uundgåelige forandringer.

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen