Del : SMS
Berlingske Business

Fem bud på ledelse i et kriseår

Finansrådets årsmøde
Foto:

Ledelse bliver i 2012 en endnu vigtigere konkurrenceparameter. Og god ledelse bliver katalysatoren for vækst. Derfor er der behov for, at vi begynder at tage ledelse alvorlig på linje med økonomi.

Artiklen fortsætter under annoncen
Første ledelsesbud: Vær handlekraftig

Når krisen kradser, bliver god ledelse endnu vigtigere. Mange ledere har kørt fornuftige leanprocesser gennem virksomhederne de sidste par år, hvor overflødige processer og spild ikke har bredt sig på bekostning af kreativitet og innovation i virksomheden. Det er en læresætning, som står på alle lederes små gule huskesedler, men desværre alt for tit er glippet. Konsekvensen bliver derfor ofte f.eks. afskedigelser, frasalg.

De, der bliver tilbage, når der er skåret ned, ånder måske i første omgang lettet op. Som ledere kan det være svært at forstå, at det er naturligt og menneskeligt, at de fleste medarbejdere i en sådan situation holder en lav profil, sænker hovedet og venter på, at tingene nok bliver bedre. Hvis bare arbejdet passes og man ikke gør noget forkert, så går det nok for en selv.

Men som leder er det nødvendigt at adressere denne tilstand af proaktivt for at sikre, at virksomheden retter sig mod fremgang og ny vækst. I modsat fald kan det kun gå tilbage. Det er en udfordring, som rigtig mange ledere i danske virksomheder står med her ved indgangen til det nye år. Der skal handles! År 2012s første bud på ledelsesfronten bliver således: Vær handlekraftig.

Andet ledelsesbud: Involver og skab dialog

I krisetider optræder medarbejdere ofte ekstra loyale og pligtopfyldende og gør sig endnu større anstrengelser for at levere det forventede og til tiden. Det er en forståelig reaktion, når man oplever en trussel mod ens eget job og virksomhedens overlevelse.

Men mange medarbejdere er gode til at iagttage både de interne og eksterne forhold, hvordan reagerer kollegaer, samarbejdspartnere og ikke mindst kunderne, og samtidig bedømmer de hver dag ledelsens præstationer meget nøje. Det betyder, at der er masse af viden og information for ledelsen at hente ved at involvere medarbejderne meget mere, da de fleste medarbejdere gerne vil fortælle om det de ser, at lederen og virksomheden kan gøre meget bedre eller anderledes.

Dette kræver en ledelsesstil, hvor kommando og kontrol afløses af en stil, hvor der er en fælles formulering af mål og retning, der kan engagere og ikke mindst skabe resultater. Ledelsen skal i øjenhøjde og tale til såvel hjertet og hjernen i hver enkelt medarbejder. År 2012s andet bud på ledelsesfronten bliver således: Involver og skab dialog.

Tredje ledelsesbud: Sats på kulturudvikling

Når salget går ned og kunderne forlader virksomheden, så satses der ofte på markedsføring, og omkostningerne bliver større, men det er nødvendigvis ikke altid den rigtige strategi. Et fokus på at forbedre arbejdspladskultur kan for nogle virksomheder vise sig som et langt stærkere tiltag fremfor at klø på med stadig mere f.eks. aggressiv markedsføring for at fastholde andele i et vigende marked.

Flere virksomheder har arbejdet målrettet med at have engagerede medarbejdere, der brænder for det produkt, de leverer. Kort sagt at investere i arbejdspladskulturen og virksomhedens værdier i en krisetid er penge, der er givet godt ud. År 2012s tredje bud på ledelsesfronten bliver således: Sats på kulturudvikling.

Fjerde ledelsesbud: Sats på mangfoldighed

Man skal have medarbejdere i virksomheden, som virksomhedens kunder kan relatere sig til. Den mangfoldighed, der præger det omgivende samfund, skal man tage med ind i kontorerne for at komme i sync med sin omverden og sit marked. Dertil kommer, at jo mere komplementære medarbejdernes kompetencer er, jo bedre produkter kan virksomheden udvikle og levere, og jo bedre bundlinje.

At arbejde med mangfoldighed er en trend, som udvikler sig hastigt i disse år, og er en værdi, der efterspørges af både aktionærer, kunder og andre interessenter. For nogle år siden skulle vi være grønne og bæredygtige. I 2012 er det ikke nok at tale om mangfoldighed, nu skal der for alvor sættes handling bag de smukke ord om mangfoldighed. År 2012s fjerde bud på ledelsesfronten bliver således: Sats på mangfoldighed.

Femte ledelsesbud: Sæt kompetencerne fri

Mange virksomhedsledere har i de senere år ændret deres organisation blandt andet ved at fjerne laget af mellemledere. En fladere struktur er billigere og hurtigere, og giver bedre plads til at lade de enkelte medarbejdere spille deres fulde kompetencer på bordet og give mulighed for at tage ansvar. Teamwork skal erstatte positionsspil og være værdiskabende for både den enkelte og virksomheden.

Den dygtige ledelse vil forstå at udvikle virksomheden, som de skærpede og ændrede forhold kræver, med en fladere struktur og introducere et nyt teamorienteret mindset: ’’Vi bruger hinanden til det, vi er bedst til, og vi byder alle sammen ind med det, vi kan’’ – ikke for chefens skyld, ikke for avancementsmulighedens skyld, men for at få opgaven løst og sikre virksomhedens forsatte udvikling. År 2012s femte bud på ledelsesfronten bliver således: Sæt kompetencerne fri.

Den bedste måde at skrive ledelseshistorien om 2012 på, er ved at skabe den selv. God fornøjelse.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere