Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Farvel til en mandebastion

Hun har arbejdet i en slagterforretning, siden hun var ni år gammel, hun startede sin første slagterforretning som 17-årig,

og hun driver nu på 24. år sammen med sin mand slagterforretning i Faaborg.



Så Britt Rasmussen begav sig helt

ind på hjemmebanen, da hun for et par uger siden som den første kvinde overtog formandsstolen i Danske Slagtermestres

Landsforening.



En ny mandebastion var faldet.

Hvorfor formand

- Hvorfor jeg turde ? Fordi jeg kan godt lige at gå

forrest og være med til at præge udviklingen, siger Britt Rasmussen, som både var den første slagtermester,

som tilsluttede sig landsforeningens nye kæde kaldet "mad med mere", og som den 6. januar 2003 bliver den første

slagtermester, der kan åbne den første "mad med mere"-butik.



Det er en helt ny kæde, som skal omdanne

slagterbutikkerne fra kød-butikker til mad-butikker, hvor kunderne kan købe alt til måltidet. Både kød,

tilbehør og også køkkengrej, så det bliver lettere for kunden både at købe ind og at tilberede

de forberedte råvarer hjemme i køkkenet.



- Grunden til, at jeg stillede op som formand var, at jeg vil gerne medvirke

til at fastholde et fag og en branche, hvor vi lægger vægt på kvalitet, og det at jeg blev foreslået og valgt

som formand af mine kolleger betragter jeg både som et skulderklap og en udfordring.



DSL har for tiden 460 medlemmer, hvoraf

de 400 er slagterbutikker og de sidste cirka 60 er små slagtehuse. Hvert år forsvinder 7-10 butikker, og den udvikling

regner Britt Rasmussen ikke blot med at få stoppet, men også at få vendt.

Mad med mere

- Slagterne er

et hårdt presset folkefærd, hvor det ligesom i andre brancher kun er den stærke, som overlever, og hvor det er svært

at være den lille, siger hun.



- Det er ikke mindst derfor, at vi nu laver en kæde som "mad med mere", som

er stærkt styret, og hvor den enkelte slagtermester må afgive selvstændighed for at få gavn af fællesskabets

samlede markedsføring. Den vil bl.a. omfatte annoncering i ikke blot aviser, men også i ugeblade, især ugeblade

for kvinder som In, Alt for Damerne og Femina.



Danske Slagtermestres Forening havde håbet på, at 40 butikker inden

april 2003 ville tilmelde sig "mad med mere", men det mål er allerede nået.



For Britt Rasmussen betyder

navneændringen fra Mesterslagter til "mad med mere " ikke alverden. Faktisk er hendes og manden, Jørgen Vahl

Rasmussens, fælles butik i Faaborg langt fremme med de nye ideer.

Prestige i madlavning

Af de otte ansatte er den

ene uddannet kok, som har ansvaret for både mad ud af huset og af de færdigretter, som kunderne kan købe i butikken.



-

Vi har jo set i de sidste år, at der er virkelig prestige i at være kok, siger Britt Rasmussen. - Denne status i at lave

mad bør vi kunne udnytte til at tiltrække unge til slagterbutikkerne, hvor vi jo også laver mad, men hvor arbejdstiderne

er langt bedre end på restauranter, og hvor man har den daglige kontakt med kunderne.



Den nye slagterformand har det seneste

år som foreningens næstformand været med til at udvikle slagtermestrenes nye mad-koncept, hvor slagterbutikkerne

forpligter sig til at bruge de samme underleverandører.

Øget samarbejde

- Alle slagtere skal ikke lave alting

selv, men hjælpe hinanden, for der er jo ingen grund til, at vi alle sammen har udstyr til pølsefremstilling til en værdi

af en mio. kr. stående, siger hun. - Der er i dag en større forståelse af nødvendigheden af samarbejde imellem

slagtere end tidligere, og jeg tror, at et øget samarbejde mellem slagterne, sammen med vores nye "mad med mere"-koncept

og igen sammen med prestigen i at lave mad kan være det, der vender udviklingen for os, så vi ikke bare får stoppet

for lukningen af slagterbutikker, men også får åbnet nye butikker bl.a. i de større byer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen