Del : SMS
Berlingske Business

Familiefirma efterlader udlejere med milliontab

20100702_skousen
De rene kommunistpriser - som Ulf Pilgaard reklamerede med i Skousens tv-reklamer - var ikke nok til at undgå problemer for den familieejede kæde.

En konkurs i et af selskaberne i den kriseramte hvidevarekæde Skousen påfører en stribe udlejere med tab på op mod 35 mio. kr.

Artiklen fortsætter under annoncen

De voldsomme økonomiske problemer i hvidevarekæden Skousen betyder, at kæden har tørret et tab på op mod 35 mio. kr. af på en række ejendomsejere, der har udlejet forretninger til Skousen.

Det skriver dagbladet Børsen.

Tabet er et resultat af, at Skousen har flyttet sunde aktiver til et nyt selskab og efterladt gælden til udlejerne i et nu konkursramt selskab, men flere udlejere afviser at være bitre over forløbet.

Læs også: Hvidevarekæde indskrænker - trods kommunistpriser

Det familieejede Skousen, en af landets største hvidevarekæder, er presset i knæ af den økonomiske krise, stigende konkurrence fra internetbutikker og en mere aggressiv linje fra konkurrenter som El-giganten.

Manøvre på kanten

I 2009 førte det til, at Skousen-familien flyttede de sunde dele af forretningen fra moderselskabet, Skousen Husholdningsmaskiner, over i et datterselskab, Skousen Detail, og lod moderselskabet gå i betalingsstandsning.

Mens udvalgte lejeaftaler kom med i det fortsættende Skousen-selskab, blev en række aftaler bag urentable butikker efterladt i moderselskabet, der tirsdag gik endeligt konkurs. Dermed står en række udlejere, der havde indgået mangeårige aftaler med Skousen, med samlede tab på 30-35 mio. kr., som nu er anmeldt i konkursboet.

Erik Skousen, søn af stifteren Preben Skousen, medindehaver og tidligere topchef i Skousen, vil ikke kommentere sagen over for Børsen. Kædens adm. direktør, Thomas Fugl, ønsker ikke at kommentere udlejernes erstatningskrav specifikt.

Flere af de ejendomsejere, der har udlejet butikker til Skousen, erklærer sig overfor Børsen kede af deres tab, men ikke bitre.

- Ud fra en betragtning om moral og etik er det ikke ok. Men ud fra en professionel synsvinkel må man sige, det er cool business. Det er pest eller kolera for den ledelse, der skal drive forretningen. Man kan godt have et moralkodeks, der siger ét, men være nødt til at gøre noget andet ud fra en forretningsmæssig synsvinkel. Det koster noget for nogen, men de mennesker er ikke gået ind i det med bind for øjnene, siger en af dem, Peter Wulff, til Børsen.

Han ejer en ejendom i Horsens, der har været udlejet til en nu lukket Skousen-forretning og har et krav på 2 mio. kr. mod boet.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere