Del : SMS
Berlingske Business

Færre dødsfald ved ny krise

Selvom uroen i Sydeuropa måtte afføde endnu en finanskrise, vil langt færre virksomheder bukke under end i kølvandet på 2008-krisen, mener revisor.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den verserende uro i Euro-zonen har fået mange virksomheder til at bævre ved tanken om endnu en omfattende finanskrise, der får kunderne til at flygte ud af butikken. Men de kan trøste sig ved, at de tilhører den eksklusive skare af erhvervsdrivende, der har styrke til at klare endnu en nedtur.

Sådan lyder meldingen fra Kaj Glochau, der er statsautoriseret revisor og partner i et af landets største revisionsselskaber, KPMG.

- De virksomheder, vi har tilbage i dag, er stærkere end dem, vi havde ved indgangen til finanskrisen, siger Kaj Glochau og fortsætter:

- Før krisen havde vi to kategorier af virksomheder: De gamle stabile virksomheder med styr på tingene. De fik sig godt nok nogle skræmmer, men klarede sig igennem. Og så var der den anden kategori af virksomheder, der kom ind på markedet forud for krisen, hvor man kunne få finansieret hvad som helst. De lærte aldrig, hvordan man gebærder sig i stormvejr, så dem har vi kun et fåtal tilbage af.

Læs også:

Virksomheder magtesløse over for Euro-krisen  

Krise og konkurser forgylder advokater   

Undgå panik

Men hvordan skal man så forholde sig til uroen på Euro-markederne og dommedagsprofetierne i medierne? Helt generelt handler det om ikke at gå i panik, mener Kaj Glochau. For hvis alle gør det, vil det blive en selvopfyldende profeti, hvor alt går i stå.

De seneste konjunkturanalyser har meldt om spirende optimisme i virksomhederne. Og den er der ikke umiddelbart grund til at lægge låg på – ikke engang selvom virksomheden har nært forestående planer om at øge produktiviteten med en ny stor maskine, vil prøve kræfter på et nyt marked eller andre omkostningstunge og potentielt risikofyldte planer.

- Man skal selvfølgelig ikke bare give los, men man skal bestemt heller ikke bremse alle planer. Der kommer hele tiden nye udfordringer, man som virksomhedsejer skal forholde sig til. Faren er ikke ovre, selvom Grækenland får løst deres problemer, siger Kaj Glochau.

Så det handler om at udvise den grad af ansvarlig virksomhedsdrift, som man altid bør gøre – og som fik virksomheden til at klare sig igennem den sidste krise og vil ruste den til at klare endnu én.

- Det handler om at prøve at sikre sig bedst muligt; have et ordentligt finansielt beredskab, et ordentlig forhold til pengeinstituttet og sørge for, at man ikke er eksponeret voldsomt over for ting, man ikke har indflydelse på, råder den statsautoriserede revisor.

- Og så hjælper det naturligvis også at have effektive registreringssystemer og hurtig opfølgning på afvigelser – banale træk ved almindelig god virksomhedsdrift, slutter Kaj Glochau.

Læs også:

Europa på randen af sammenbrud  

Krise og konkurser forgylder advokater

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere